Pasożytnictwo rynkowe – czyn nieuczciwej konkurencji
Autor: Dominik Sutor Kancelaria Adwokacka, publikacja: 2023-03-13
Obecna sytuacja geopolityczna niewątpliwie powoduje wiele trudności dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Przedsiębiorcy niekiedy w ramach podejmowania prób pozyskania klienta mogą dopuścić się nieetycznych działań. Warto wiedzieć, że ustawodawca w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przewidział wiele rozwiązań umożliwiających walkę z tego typu zachowaniami.
Co to jest nieuczciwa konkurencja?
Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy albo klienta. W ustawie wskazano przykładowe wyliczenie czynów nieuczciwej konkurencji. Wśród nich znajduje się np. wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, np. używanie takiej samej nazwy bądź podobnej w sytuacji, gdy przedsiębiorcy oferują podobne produkty bądź usługi oraz mają taką samą grupę docelową. Nieuczciwe będzie również korzystanie z łudząco podobnej domeny internetowej do firmy innego przedsiębiorcy. Ponadto czynem nieuczciwej konkurencji jest również fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, jako przykład można wskazać sprzedaż produktów produkcji chińskiej jako: made in Poland.
Typy czynów nieuczciwej konkurencji
Istotnym zagadnieniem jest również naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, które może być dokonane przez pracownika oraz kontrahenta, który zawarł umowę z przedsiębiorcą. Wśród działań nie fair może zostać zakwalifikowane takie zachowanie, jak: nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy. Aby zakwalifikować dane działanie za czyn nieuczciwej konkurencji, konkurent musi dopuścić się nakłaniania do rozwiązania umowy w taki sposób, że będzie ono sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami i zagrozi bądź naruszy interes innego przedsiębiorcy albo klienta. W tym przypadku istotne jest również to, że konkurent podejmuje takie czynności w celu osiągnięcia korzyści dla siebie, osób trzecich bądź w celu zaszkodzenia przedsiębiorcy. Czyn nieuczciwej konkurencji jest działaniem ukierunkowanym wyłącznie na pozyskanie zleceń praz klientów, a w ostateczności jego cenę ponosi poszkodowany przedsiębiorca oraz klient. Wśród czynu nieuczciwej konkurencji mieści się również naśladownictwo produktów, czyli oferowanie artykułów łudząco przypominających oryginał. Nieuczciwi przedsiębiorczy dopuszczają się również czynów pomawiania lub nieuczciwego zachwalania. Dokonując zachwalania swoich produktów bądź usług, należy bazować na własnych osiągnięciach. Niekiedy czyny nieuczciwej konkurencji nazywane są przez sądy orzekające pasożytnictwem rynkowym, które polega na tym, że uczestnik tego samego rynku korzysta z gotowego efektu pracy swojego konkurenta handlowego. Wykorzystanym efektem pracy może być: projekt jakiegoś rozwiązania, know-how bądź wynegocjowane warunki oferty na określone produktu bądź usługi.
Wśród działań nieuczciwej konkurencji należy wskazać również na utrudnianie dostępu do rynku bądź dokonywanie przekupstwa osoby pełniącej funkcję publiczną. Utrudnianie dostępu do rynku może polegać na kreowaniu warunków rynkowych w taki sposób, że możliwe jest tylko nabycie produktów u określonej grupy bądź jednego sprzedawcy.
Czyn nieuczciwej konkurencji stanowi również nieuczciwa lub zakazana reklama polegająca przede wszystkim na dyskredytacji oraz podważaniu wiarygodności firm konkurencyjnych, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej, prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym oraz nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane towary albo wykonane usługi. System sprzedaży lawinowej charakteryzuje się tym, że nabywca kupujący produkty lub usługi otrzymuje ofertę uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji.
Jak dochodzić swoich praw?
Osoba, której prawa zostały naruszone poprzez czyn nieuczciwej konkurencji, może bronić się na dwa sposoby. Po pierwsze w drodze powództwa cywilnego – potocznie mówiąc przez złożenie pozwu w sądzie powszechnym, w ramach którego może żądać m.in. zaprzestania określonych działań, usunięcia skutków dotychczasowych działań konkurenta, zobowiązanie nieuczciwego przedsiębiorcy do opublikowania określonego oświadczenia, naprawienia poniesionej szkody bądź wydania korzyści uzyskanych wskutek nieuczciwych działań konkurenta.
Drugim sposobem dochodzenia swoich praw jest zainicjowanie postępowania karnego przeciwko nieuczciwemu przedsiębiorcy. Należy wskazać, że w przypadku naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa bądź sporządzenia kopii produktu czy wprowadzenia takiego produktu do obrotu sprawcy może grozić nawet dwa lata pozbawienia wolności.
Znajdź odpowiedniego radcę prawnego dla Twoich potrzeb: Radcy prawni blisko ciebie