Najpopularniejsze wózki widłowe wśród polskich firm - Raport 2016-2017

Najpopularniejsze wózki widłowe wśród polskich firm - Raport 2016-2017

Wózek widłowy to pojazd, bez którego trudno wyobrazić dziś sobie sprawne funkcjonowanie magazynu. Serwis Oferteo.pl jak co roku zbadał preferencje polskich firm dotyczące popularnych „widlaków”. Z najnowszej edycji badania rynku wózków widłowych w Polsce wynika przede wszystkim, że najpopularniejsze trendy trzymają się mocno i nadal najczęściej poszukiwane są wózki czołowe, najlepiej używane. Zmieniły się natomiast preferencje dotyczące oczekiwanego udźwigu wózków.

Najpopularniejsze wózki widłowe

Ilu wózków potrzebuje firma?

Zapotrzebowanie na wózki widłowe

Firmy zdecydowanie najczęściej poszukiwały jednego widlaka. Wskazało tak ponad 90% z nich. Zainteresowanych dwoma wózkami było 5% firm, a 3% chciało trzy wózki lub więcej.

Wózki czołowe niezmiennie najpopularniejsze

Najpopularniejsze typy wozkow

Wózki czołowe po raz kolejny okazały się najbardziej pożądanymi wśród działających w Polsce firm. Jest to trend, który od kilku lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie. W ciągu ostatniego roku 78% zapytań o wózki widłowe złożonych w Oferteo.pl, serwisie łączącym poszukujących produktów i usług z ich dostawcami, dotyczyło właśnie tego typu „widlaków”. Jest to co prawda o 3 pkt. procentowe mniej niż w ubiegłorocznej edycji badania, ale przewaga popularności wózków czołowych jest nadal przygniatająca. Kolejnych w zestawieniu wózków paletowych dotyczyło jedynie 8% zapytań, a widłowych bocznych – 5%.

Nowością w zestawieniu są wózki terenowe, które jednak nie cieszyły się dużą popularnością – dotyczyło ich zaledwie 1% zapytań. Natomiast 8% użytkowników Oferteo.pl potrzebuje jeszcze porady na temat wyboru wózka, który najlepiej spełniłby ich oczekiwania.

Używane czy nowe?

Stan wózka przy zakupie

Na podobnym poziomie co w ubiegłych latach utrzymuje się także odsetek firm zainteresowanych kupnem używanego wózka widłowego. Gotowość do takiego zakupu zadeklarowało 56% badanych przedsiębiorstw. Co za tym idzie, nie zmienia się także odsetek firm poszukujących nowego wózka – według najnowszego badania wyniósł on 38%. Z kolei 4% użytkowników potrzebuje porady odnośnie tego, jaki zakup byłby w ich sytuacji najbardziej opłacalny. Wobec tego odsetek firm, które zdecydują się na zakup nowej maszyny, może być w rzeczywistości nieco większy.

Warto zauważyć, że w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosło zainteresowanie nowymi wózkami. Wcześniej, według wyników badania z 2015 roku, tylko 33% firm poszukiwało nowego sprzętu, w 2016 roku było ich już 40%, a obecnie, jak wspomniano, 38%.

Wysokość podnoszenia i udźwig

Preferowana wysokość podnoszenia

Podobnie jak w poprzedniej edycji badania najbardziej pożądanymi przez firmy okazały się wózki o wysokości podnoszenia od 1,5 do 3 metrów. Poszukiwało ich 42% firm. Wózków o zasięgu od 3 do 4 metrów poszukiwało 29% przedsiębiorstw, 16% firm było zainteresowanych wózkami o zasięgu 4 do 5 metrów, a 8% zapytań dotyczyło wózków o wysokości podnoszenia powyżej 5 metrów.

Warto zauważyć, że tylko 5% użytkowników Oferteo.pl poszukiwało wózka o zasięgu do 1,5 metra. Może to wynikać m.in. z faktu, że właśnie do tej wysokości stosów przepisy BHP pozwalają na ręczne składowanie palet.

Preferowany udźwig wózka

Uczestnicy badania najczęściej poszukiwali wózków, które mogłyby udźwignąć ciężar od 2 do 3 ton – wskazało na nie 47% badanych. Wózki o udźwigu od 3 do 4 ton były poszukiwane przed 25% firm, z kolei 8% było zainteresowanych widlakami zdolnymi do podniesienia przynajmniej 4 ton.

Radykalnie zmienił się natomiast odsetek firm, które były zainteresowane wózkami o udźwigu mniejszym niż jedna tona. W poprzedniej edycji badania tego typu wózki były najpopularniejsze i poszukiwało ich 48% badanych firm. W najnowszej edycji badania wskazał na nie zaledwie 1% przedsiębiorstw.

Jaki napęd?

Preferowany rodzaj napędu

Nie zmienia się popularność wózków widłowych zasilanych gazem. Po raz kolejny był to najczęściej poszukiwany przez użytkowników Oferteo.pl napęd – wskazany przez 48% z nich. Na popularność tego rodzaju napędu składa się kilka istotnych czynników. Pozwala on na eksploatowanie wózka w hali magazynowej i na zewnątrz, a butlę z gazem można łatwo wymienić. Oczywiście trzeba mieć na uwadze okresowe kontrole szczelności instalacji gazowej.

Drugie co do popularności były wózki zasilane olejem napędowym. Popularne diesle są jednak tylko w określonych przypadkach dopuszczane do pracy w zamkniętych obiektach z uwagi na emitowane spaliny. Wózków zasilanych elektrycznie poszukiwało 23% ankietowanych. Są one ekologiczne i przeznaczone głównie do pracy w zamkniętych pomieszczeniach. Mogą jednak pokonywać mniejsze nachylenia niż wózki zasilane olejem napędowym i wymagają ładowania akumulatora, co może spowodować przestoje w ich pracy.

Wózkami ręcznymi było zainteresowanych 2% badanych. Z kolei 1% użytkowników potrzebował porady, jaki rodzaj napędu wybrać.

– Wybór odpowiedniego napędu to kluczowa sprawa w wyborze wózka – mówi Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.pl. – Należy pamiętać, że nie każdy rodzaj napędu pozwala na użytkowanie wózka w zamkniętej przestrzeni, inne są koszty eksploatacji i serwisowania. Przed wyborem dobrze jest skonsultować temat z wykwalifikowanym sprzedawcą, a najlepiej sprawdzić oferty kilku z nich i porównać przez Internet, który ma najciekawszą propozycję i zapewnia dodatkowe udogodnienia, jak np. gwarancję bądź serwisowanie.

Najpopularniejszy zakup z własnych środków

Sposób finansowania

Z badania Oferteo.pl wynika, że firmy najczęściej decydują się na zakup wózka widłowego z własnych środków – zadeklarowało tak 59% z nich (w poprzedniej edycji – 61%). Warty odnotowania jest zauważalny wzrost odsetka firm zainteresowanych leasingiem wózka – 30% wobec 25% w poprzedniej edycji badania. Wynajmem z kolei zainteresowanych było 7% badanych firm, a 4% potrzebowało porady dotyczącej wyboru najlepszego sposobu finansowania.

Wózek na już

Termin zakupu wózka widłowego

Biorące udział w badaniu firmy najczęściej deklarowały, że wózek jest im potrzebny jak najszybciej – najlepiej w ciągu miesiąca. Wskazało tak 60% badanych. Po 12% firm uznało, że może poczekać na wózek 2 lub 3 miesiące. Zakup z największym, ponad trzymiesięcznym wyprzedzeniem, zaplanował tylko 1% badanych, a 15% nie podjęło jeszcze takiej decyzji.

Metodologia badań

Przedstawione dane pochodzą z analizy 1927 zapytań ofertowych zamieszczonych w serwisie Oferteo.pl w okresie od 1 kwietnia 2016 r. do 31 maja 2017 r. przez firmy chcące zaopatrzyć się w wózek widłowy.

Jak działa Oferteo.pl?

Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy usług i Dostawcy produktów mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.

Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu bezpłatnie złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.

Kontakt

Biuro Obsługi Klienta

tel.:  (+48) 71 722 33 24
fax:  (+48) 71 716 47 48
e-mail:  biuro@oferteo.pl

Nasi konsultanci odpowiadają na Państwa pytania w dni robocze od 9:00 do 17:00

Kontakt prasowy

Piotr Sarota
konsultant public relations

SAROTA PR – agencja public relations
tel.:  +48 12 684 12 68
fax:  +48 606 895 326
e-mail:  piotr@sarota.pl
www.sarota.pl

Artur Szeremeta
public relations specialist

tel.:  +48 12 684 12 68
fax:  +48 794 590 018
e-mail:  artur.szeremeta@sarota.pl

O Oferteo

Oferteo.pl z siedzibą we Wrocławiu to serwis internetowy, którego głównym celem jest ułatwienie dokonywania transakcji handlowych, a w szczególności kontaktowanie potencjalnych nabywców z najlepszymi dostawcami produktów i usług. Platforma istnieje od 2008 roku.

comments powered by Disqus