Jedno piętro, bez piwnicy, w tradycyjnej technologii - Raport o budowie domów w Polsce w 2016 cz. 1

Polacy budują domy jednopiętrowe, bez piwnicy, w tradycyjnej technologii - raport 2016

Budowa domu w 2016 roku

Serwis Oferteo.pl jak co roku zbadał preferencje budowlane Polaków. Najnowszy „Raport o budowie domów w Polsce” pokazuje, że wciąż jesteśmy przywiązani do tradycyjnych technologii i chętniej budujemy domy według gotowych projektów. Obok stałych trendów uwidacznia się coraz większa popularność ogrzewania pozyskiwanego ze źródeł odnawialnych. Większym powodzeniem niż w poprzedniej edycji badania cieszą się również najmniejsze działki – o powierzchni do 5 arów.

Tegoroczna, piąta już, edycja „Raportu o budowie domów w Polsce” podsumowuje rok 2016. Wyniki badania przeprowadzonego przez Oferteo.pl, serwis łączący w czasie rzeczywistym poszukujących towarów i usług z ich dostawcami, wyraźnie wskazują na niesłabnącą popularność trendów dotyczących m.in. metrażu budowanego domu bądź wyboru materiałów, z których został on zbudowany. Natomiast w porównaniu z poprzednią edycją widać różnicę w podejściu ankietowanych użytkowników portalu do nowoczesnych rozwiązań z zakresu ogrzewania domów: coraz większą popularnością cieszą się bowiem pompy ciepła i kolektory słoneczne.

Tegoroczny „Raport o budowie domów w Polsce” został podzielony na dwie części. W pierwszej z nich (niniejsza publikacja) omówione zostały kwestie technologiczne związane z budową i rozwiązania zastosowane przez ankietowanych podczas budowy swojego wymarzonego domu.

W części drugiej omówiono kwestie finansowo-organizacyjne związane m.in. z kosztami budowy, czasem jej realizacji i terenu, na którym ankietowani zdecydowali się postawić dom. Przedstawiono w niej także powody, dla których Polacy decydują się na budowę i w jakim wieku najczęściej rozpoczynali budowę.

Powierzchnia działki najczęściej do 20 arów, domu – do 200 m2

Powierzchnia działki do 20 arów

Ankietowani przez Oferteo.pl najczęściej wskazywali, że budowali dom na działkach o powierzchni do 20 arów. Największą popularnością cieszyły się działki o powierzchni 5,1-10 arów (37% wskazań), od 10,1 do 20 arów (35% wskazań) oraz do 5 arów (10%). Te ostatnie najbardziej zyskały na popularności w porównaniu do zeszłorocznego badania, kiedy to na najmniejszych działkach budowało się tylko 3% ankietowanych. Nieco mniej użytkowników serwisu dysponowało natomiast działką o powierzchni od 20,1 do 30 arów (9%). Tyle samo badanych budowało dom na działce większej niż 30 arów.

Wielkość domu

Podobnie jak w poprzednich latach najczęściej decydowano się na budowę domu o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 200 m2. Najpopularniejszym metrażem wśród ankietowanych przez Oferteo.pl był przedział 151–200 m2 – padło na niego 26% wskazań. Tylko o 1 pkt procentowy mniej osób wskazało na powierzchnię 126–150 m2, 24% badanych wskazało powierzchnię 101–125 m2, a 14% – do 100 m2.

Tylko 11% ankietowanych zdecydowało się na budowę domu przekraczającego 200 m2 powierzchni użytkowej.

Dominują tradycyjne materiały

Technologia budowy wciąż tradycyjna

Po raz kolejny okazało się, że Polacy są przywiązani do tradycyjnych materiałów budowlanych. W 2016 roku najwięcej osób postawiło na budowę domu w technologii tradycyjnej murowanej z bloczku komórkowego (45%) oraz w tradycyjnej murowanej z cegły ceramicznej (34%).

Budowę domu w technologii szkieletowej, kanadyjskiej zrealizował co dziesiąty uczestnik badania. Tylko 2% zdecydowało się na budowę domu z bali. W poprzedniej edycji badania łącznie 15% ankietowanych wskazało, że wybudowało dom z drewna.

– Decydując się na budowę w jednej z technologii, warto wybrać ekipę, która ma doświadczenie w realizacji tego typu zleceń. Poszukiwania najlepiej rozpocząć już na kilka miesięcy przed planowanym terminem rozpoczęcia budowy – podpowiada Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.pl. – Obecnie coraz więcej inwestorów poszukuje ekip budowlanych przez Internet. Strona www czy profil firmy w serwisach, gdzie można szukać wykonawców, dają możliwość sprawdzenia opinii o firmie wystawionych przez innych klientów. Aby jeszcze lepiej sprawdzić wykonawcę, można poprosić o spotkanie na placu budowy, gdzie aktualnie pracuje firma. Taka wizyta pozwoli nam sprawdzić, czy panuje tam porządek i jak pracownicy przykładają się do swoich obowiązków. Dobrym pomysłem może być również zatrudnienie niezależnego kierownika budowy, który pomoże przy wyborze wykonawców. Pamiętajmy, że wybór dobrego wykonawcy to zarazem mniejsze ryzyko strat poniesionych w wyniku błędów niesolidnej firmy.

Materiał na dach - dominuje dachówka

Najpopularniejszym pokryciem dachu była w 2016 roku dachówka ceramiczna. Wybrała ją połowa ankietowanych przez Oferteo.pl. Co trzeci pokrył dach swojego domu blachą lub blachodachówką, 13% wybrało dachówkę cementową lub karpiówkę, a 5% – inny materiał.

Gotowy projekt i jedno piętro bez piwnicy

Preferowany gotowy projekt

Ankietowani przez Oferteo.pl częściej decydowali się na budowę domu według zakupionego gotowego projektu. Na takie rozwiązanie zdecydowało się 59% z nich. Pozostali budowali według przygotowanego specjalnie na ich potrzeby projektu indywidualnego.

Ilość pięter? Rzadko więcej niż 1

Największą popularnością w 2016 roku cieszyły się domy jednopiętrowe, na które zdecydowało się 65% uczestników badania. Na budowę parterowego domu zdecydowało się 28% badanych. – Tylko 6% badanych wybudowało domy dwupiętrowe, a zaledwie 1% postanowił zamieszkać w domu liczącym trzy piętra lub więcej – zwraca uwagę Karol Grygiel.

Preferowany dom bez podpiwniczenia

Kolejna edycja badania potwierdza, że Polacy rzadko decydują się na podpiwniczenie domu. Tylko 15% badanych w 2016 roku zdecydowało się na budowę domu z piwnicą.

Rośnie popularność ekologicznego ogrzewania

Coraz częściej wybieramy ekologiczne ogrzewanie

Podobnie jak przed rokiem najczęściej wybieranym rodzajem ogrzewania domu było ogrzewanie gazowe, które wskazało 40% ankietowanych. Nie słabnie także popularność ogrzewania za pomocą kotła na paliwo stałe, takie jak np. węgiel, ekogroszek, miał, drewno opałowe. Widać także, że coraz więcej osób interesuje się pozyskiwaniem energii ze źródeł odnawialnych. Spośród ankietowanych 15% wskazało, że zamontowało w domu pompę ciepła, a 7% wskazań dotyczyło kolektorów słonecznych (w zeszłym roku zainteresowanych kolektorami było tylko 4% ankietowanych).

Wentylacja – grawitacyjna, okna – z PCV

W tym roku po raz pierwszy zapytano ankietowanych, jaki rodzaj wentylacji zastosowali w swoich domach. Okazało się, że najpopularniejszym rozwiązaniem okazała się wentylacja grawitacyjna (konwekcyjna), na którą zdecydowało się 55% badanych. Pozostali zdecydowali się na wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną lub wywiewną oraz na wentylację hybrydową, w której działania systemów mechanicznego i grawitacyjnego wzajemnie się uzupełniają.

Okna? Plastikowe

Zdecydowana większość uczestników badania decydowała się na wprawienie do domu okien plastikowych, 6% wybrało okna drewniane, a 1% – aluminiowe.

Metodologia badań

Przedstawione dane pochodzą z ankiety przeprowadzonej wśród 207 osób, które w 2016 roku budowały dom.

Jak działa Oferteo.pl

Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Dostawcy produktów i Wykonawcy usług mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.

Dołącz do Firm Budowlanych

Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu, bezpłatnie, złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.

Otrzymaj Oferty na Budowę Domu

Kontakt

Biuro Obsługi Klienta

tel.:  (+48) 71 722 33 24
fax:  (+48) 71 716 47 48
e-mail:  biuro@oferteo.pl

Nasi konsultanci odpowiadają na Państwa pytania w dni robocze od 9:00 do 17:00

Kontakt prasowy

Piotr Sarota
konsultant public relations

SAROTA PR – agencja public relations
tel.:  +48 12 684 12 68
fax:  +48 606 895 326
e-mail:  piotr@sarota.pl
www.sarota.pl

Artur Szeremeta
public relations specialist

tel.:  +48 12 684 12 68
fax:  +48 794 590 018
e-mail:  artur.szeremeta@sarota.pl

O Oferteo

Oferteo.pl z siedzibą we Wrocławiu to serwis internetowy, którego głównym celem jest pomoc w dokonywaniu transakcji handlowych, a w szczególności ułatwienie kontaktu między potencjalnymi nabywcami a najlepszymi dostawcami produktów i usług. Platforma istnieje od 2008 roku, z serwisu korzysta obecnie ponad 400 000 kupujących oraz 160 000 sprzedających towary i usługi.