Leasing samochodów w Polsce - jakie są trendy, kto straci na zmianach w prawie

Leasing samochodów w Polsce - jakie są trendy, kto straci na zmianach w prawie

Już 1 stycznia 2019 roku wejdą w życie nowe przepisy dotyczące rozliczania kosztów leasingu samochodów w działalności gospodarczej. Stracą na nich przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na leasing samochodów o wartości przekraczającej 150 tysięcy złotych (kwota netto + VAT niepodlegający odliczeniu). Dla osób zainteresowanych leasingiem aut nieprzekraczających tej ceny, nowe przepisy nie przewidują zmian w rozliczeniu rat. Według danych serwisu Oferteo.pl jest to znaczna większość leasingobiorców, ponieważ najczęściej poszukują oni samochodu o wartości do 100 tysięcy złotych.

Leasing samochodowy w Polsce

Kto straci, kto zyska?

– W praktyce zmiany w ustawie oznaczają, że dla samochodów do wartości 150 tysięcy złotych będzie można rozliczyć w kosztach prowadzenia działalności całą wartość zapłaconych rat leasingowych. Natomiast dla samochodów o większej wartości, uznawanych za luksusowe, raty leasingu można będzie rozliczyć wyłącznie w wysokości wynikającej z proporcji, w jakiej kwota 150 tysięcy pozostaje do wartości samochodu. Do tej pory przepisy nie ograniczały wartości rat, jakie mogą być ujmowana w kosztach uzyskania przychodów – mówi Piotr Juszczyk, doradca podatkowy inFakt. – Przedsiębiorcy, których interesują droższe auta, mogą więc rozważyć podpisanie umowy leasingowej jeszcze w tym roku. Dzięki temu będą mogli rozliczać raty na starych zasadach.

Tymczasem według analizy serwisu Oferteo.pl, łączącego leasingobiorców z firmami leasingowymi, przedsiębiorcy najczęściej poszukują samochodów o wartości nieprzekraczającej 100 tysięcy złotych (76%). Pojazdu o wartości od powyżej 100 tysięcy do 200 tysięcy poszukiwało 20%, a jeszcze droższych – jedynie 4% badanych. Aż 94% badanych poszukiwało jednego samochodu, pozostali – dwóch lub więcej.

Wkład własny do 20%, okres leasingowania powyżej 3 lat

Wysokość wkładu własnego

Użytkownicy Oferteo.pl najczęściej deklarowali, że są w stanie wnieść maksymalnie do 20% wkładu własnego – wskazało tak trzy czwarte spośród nich. Dla 14% możliwą kwotą wkładu własnego było 21-35% wartości samochodu, a 4% badanych było gotowych wnieść powyżej 35%. Pozostali potrzebowali doradztwa wyspecjalizowanych firm przed podjęciem decyzji.

Leasingobiorcy najczęściej poszukiwali oferty, która pozwoli im na spłatę rat w czasie dłuższym niż trzy lata (61% badanych). Na krótszy okres spłaty był zdecydowany co trzeci badany, a 6% potrzebowało jeszcze porady.

Nowy czy używany?

Wśród użytkowników Oferteo.pl większą popularnością cieszyły się samochody używane, którymi zainteresowanych było 57% przedsiębiorców.

Wartość pojazdu

Zainteresowani leasingowaniem nowego auta najczęściej poszukiwali pojazdu o wartości do 100 tysięcy złotych, a używanego – do 50 tys. złotych.

Przedsiębiorcy chcą oferty „na już”

Połowa użytkowników Oferteo.pl poszukuje oferty leasingu, z której mogłaby skorzystać od razu. – To bardzo ważne zwłaszcza teraz, pod koniec roku – wskazuje Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl. – Dotyczy to przede wszystkim tych, którzy są zainteresowani leasingiem droższych samochodów, ponieważ zawierając umowę do końca 2018 roku, będą mogli rozliczać je na starych zasadach. Poza tym warto skorzystać z doradztwa wyspecjalizowanych firm, które podpowiedzą, jaka forma leasingowania będzie dla przedsiębiorcy najkorzystniejsza. Z tym również warto się pospieszyć, ponieważ obecnie takie firmy mogą dostawać wiele zapytań.

Metodologia badań

Przedstawione dane pochodzą z analizy ponad 7600 zapytań ofertowych zamieszczonych w serwisie Oferteo.pl przez podmioty poszukujące leasingu samochodu.

Jak działa Oferteo.pl?

Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy usług i Dostawcy produktów mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.

Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu bezpłatnie złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.

Kontakt

Biuro Obsługi Klienta

tel.:  (+48) 71 722 33 24
fax:  (+48) 71 716 47 48
e-mail:  biuro@oferteo.pl

Nasi konsultanci odpowiadają na Państwa pytania w dni robocze od 9:00 do 17:00

Kontakt prasowy

Piotr Sarota
konsultant public relations

SAROTA PR – agencja public relations
tel.:  +48 12 684 12 68
fax:  +48 606 895 326
e-mail:  piotr@sarota.pl
www.sarota.pl

Artur Szeremeta
public relations specialist

tel.:  +48 12 684 12 68
fax:  +48 794 590 018
e-mail:  artur.szeremeta@sarota.pl

O Oferteo

Oferteo.pl z siedzibą we Wrocławiu to serwis internetowy, którego głównym celem jest ułatwienie dokonywania transakcji handlowych, a w szczególności kontaktowanie potencjalnych nabywców z najlepszymi dostawcami produktów i usług. Platforma istnieje od 2008 roku.