Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Uścisk dłoni wykonawcy z zleceniodawcą, zwiastujący udaną współpracę.

Niezbędne informacje dotyczące sprawozdania z wykonania planu spłat wierzycieli

Niezbędne informacje dotyczące sprawozdania z wykonania planu spłat wierzycieli

Upadły (dłużnik), któremu Sąd ustalił Plan Spłaty Wierzycieli, ma obowiązek złożenia sprawozdania z wykonywania planu do 30 kwietnia bieżącego roku.

author box img

Piotr Witkowski

Zaktualizowano: 23 czerwca 2022 23.06.2022 Czas lektury: 2min

Z poradnika dowiesz się

Ponad 6438 Kancelarii Prawa Gospodarczego blisko Ciebie

Jednym z istotnych etapów postępowania upadłościowego jest Plan Spłaty Wierzycieli. Nakaz złożenia sprawozdania z jego wykonania wynika z dyspozycji art. 49118 ust. 3 Pr. Up. Sprawozdanie trzeba złożyć do końca kwietnia danego roku kalendarzowego. Sprawozdanie składa się do Sądu Gospodarczego, który wydał postanowienie o ustaleniu planu spłat wierzycieli. Sprawozdanie obejmuje cały poprzedni rok kalendarzowy.

Konieczne elementy, które winny zostać umieszczone w sprawozdaniu

W sprawozdaniu należy zawrzeć:

  • dokładny wykaz osiągniętych przychodów w danym roku. Uwzględnić należy wszystkie przychody z różnych źródeł (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenie / dzieło oraz emerytury i renty, inne);
  • należy wykazać kwoty, które zostały spłacone w okresie sprawozdawczym w rozbiciu na kwotę miesięczną oraz sumę wszystkich wpłat w danym roku sprawozdawczym;
  • trzeba również wykazać nabyte składniki majątkowe o wartości przekraczającej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ostatni kwartał okresu sprawozdawczego, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, tj. kwotę 6221,04 zł.

Upadły zobligowany jest dołączyć do sprawozdania kopię złożonego rocznego zeznania podatkowego oraz potwierdzenia przelewu rat planu spłaty.

Jaka powinna być forma sprawozdania?

Sprawozdanie musi zawierać jedynie okoliczności wskazane w art. 491 18 ust. 3 prawa upadłościowego, czyli informacje wskazane powyżej. Nie pozbawia to dłużnika prawa do przedstawienia sądowi innych okoliczności, do których doszło w czasie objętym sprawozdaniem (np. o podjęciu działalności gospodarczej przez upadłego).

Sprawozdania nie składa się na żadnym formularzu, jedynie muszą natomiast zostać zachowane wymogi pisma formalnego kierowanego do sądu.

Złożenie sprawozdania nie podlega opłacie sądowej.

Jakie są skutki zaniechania złożenia sprawozdania?

W przypadku, gdy upadły nie złoży sprawozdania w terminie wyżej przywołanym, może skutkować to uchyleniem planu spłaty wierzycieli i umorzeniu postępowania bez oddłużenia upadłego.

Ponadto, zatajenie osiągniętych przychodów lub nabytych składników majątkowych może prowadzić do uchylenia planu spłaty. To w konsekwencji może doprowadzić do sytuacji, w której zobowiązania upadłego konsumenta nie będą podlegały umorzeniu.

Podstawa prawna:

  • art. 49118 ust. 3 Pr. Up.
Dodano: 23 czerwca 2022 Zaktualizowano: 23 czerwca 2022

Jak oceniasz ten poradnik?

Dziękujemy za Twoją opinię!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści

Co moglibyśmy poprawić lub dodać?
Jak działa Oferteo?
Odpowiedz na kilka pytań

Powiedz nam czego potrzebujesz, abyśmy dostarczyli Ci właściwe oferty

Otrzymaj oferty

Poznaj dopasowane oferty specjalistów z Twojej okolicy

Wybierz najlepszą

Porównaj oferty i zadawaj pytania, bezpłatnie i niezobowiązująco