Zawieszanie działalności spółki
Autor: Wojciech Markiewicz, publikacja: 2019-11-21
Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. W przypadku gdy właściciel podmiotu gospodarczego nie wznowi działalności przed upływem okresu 24 miesięcy, to automatycznie wpis zostanie wykreślony z urzędu.
Jeden z warunków, jakie należy spełnić w tej sytuacji, dotyczy braku zatrudniania pracowników w firmie. Jeżeli przedsiębiorca współpracuje z osobami w ramach innego stosunku prawnego niż stosunek pracy, czyli np. na podstawie umowy-zlecenia, to nie wystąpią przeszkody do zawieszenia przez niego wykonywania działalności gospodarczej.
Zgłoszenie takiego stanu rzeczy do Krajowego Rejestru Sądowego blokuje wykonywanie działalności gospodarczej, a także zwalnia z opłacania składek na ubezpieczenia i składania deklaracji oraz wpłacania zaliczek na podatek.
W związku z zawieszeniem działalności na spółkach i ich właścicielach ciążą określone obowiązki. W pierwszej kolejności przedsiębiorcy zobowiązani są uzupełnić niezbędne formalności poprzez sporządzenie i złożenie odpowiednich wniosków.
Podczas zatrzymania działalności gospodarczej sam podmiot gospodarczy nadal posiada pełne prawa i obowiązki, w tym m.in.: prawo do wykonywania czynności niezbędnych do zachowania źródła przychodów, zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia, obowiązek regulowania zobowiązań, a także do uczestnictwa w postępowaniach sądowych i podatkowych oraz administracyjnych.
Aby prawidłowo przeprowadzić zawieszanie działalności spółki, zarząd musi sporządzić uchwałę, która zostaje podjęta za pomocą głosowania. Następnie gotowy dokument w formie wniosku złożony zostaje tradycyjnie lub przesłany elektronicznie do Krajowego Rejestru Sądowego. Do formularza dodany powinien zostać również załącznik w postaci oświadczenia o niezatrudnianiu pracowników oraz oryginał uchwały organu spółki np. z ograniczoną odpowiedzialnością o zawieszeniu.
Wniosek KRS-Z62 zwolniony jest od opłat sądowych, a także nie podlega ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Przedsiębiorcy zobowiązani będą także do wypełniania dokumentów zmieniających lub korygujących dane przedsiębiorstwa jako płatnika składek. Tak wprowadzone modyfikacje również muszą zostać przekazane przez sądy rejestrowe do odpowiednich jednostek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Mimo że spółka w okresie zawieszenia nie może prowadzić bieżącej działalności gospodarczej, to wciąż posiada prawo do zbywania w tym okresie własnych środków trwałych i wyposażenia. Takie przyzwolenie w szczególności używane jest w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo nie posiada wystarczających środków pieniężnych na pokrycie wymagalnego zobowiązania finansowego. Przedsiębiorcy mogą więc sprzedać jakiś środek trwały, a uzyskane środki pieniężne przeznaczyć na pokrycie wymagalnych powinności.
Opracował:
Wojciech Markiewicz
GENERAL OUTSOURCE SPÓŁKA DORADZTWA PODATKOWEGO Sp. z o.o.