Czym jest marketing internetowy i dlaczego warto z niego korzystać?
Marketing internetowy jest szczególnym rodzajem marketingu, czyli działań ukierunkowanych na wsparcie sprzedaży produktów i usług przy wykorzystaniu różnorodnych metod i technik działania. Domena działania marketingu internetowego jest jednak nieco szersza, a zakres zainteresowania obejmuje również kreowanie wizerunku firmy w Internecie.
Z poradnika dowiesz się
Różnorodne narzędzia do wykorzystania w działaniu
Jedną z największych zalet marketingu internetowego jest różnorodność, z jakiej można skorzystać, aby skutecznie dążyć do realizacji celu, czyli zwiększenia sprzedaży produktów lub usług. Dzięki możliwościom Internetu można dotrzeć do dużej grupy konsumentów potencjalnie zainteresowanych ofertą firmy.
Dobór narzędzi nie należy do prostych kwestii. Warto dobrze przemyśleć decyzję, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby danego biznesu. Co do zasady wyróżnić można tu kilka grup: np. związane ze stroną internetową (Google Search Console, Google Analytics), narzędzia wykorzystywane do monitorowania sieci (np. Google Alerts, Social Mention), narzędzia wspierające działania w social mediach (m.in. Facebook Audience Insights, Socjomatik), narzędzia marketingowe (np. SalesManago, Trello), narzędzia graficzne (jak Canva, AdobeStock) czy na koniec dające ogromne wręcz możliwości, jak Senuto, SurferSEO czy Ahrefs.
Marketing internetowy – niejedno ma imię
Warto mieć świadomość, że pod pojęciem kryją się naprawdę szerokie działania. Dla ułatwienia są one przyporządkowywane do trzech podstawowych grup:
- SEO, czyli pozycjonowanie i optymalizacja.
- SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach.
- Social Media Marketing, czyli działania realizowane w ramach portali społecznościowych.
Szeroki zakres działania marketingu internetowego bardzo trafnie przedstawia grafika:
Każdy wariant tak naprawdę pozwala pozyskiwać klientów i zaprezentować im swoje usługi i produkty w nieco innej odsłonie:
- Dzięki SEO oddziałujemy na wyniki wyszukiwania, tzw. organiczne.
- SEM to – mówiąc w dużym uproszczeniu – działania związane z płatną reklamą.
- Social Media również wymagają podjęcia określonych czynności, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców oraz zwiększyć ruch na stronie internetowej.
Dzisiaj nasza uwaga skupi się na Social Media Marketing.
Social Media Marketing
Social Media w ostatnich latach zyskały ogromną popularność. Pozwalają na łatwy kontakt ze znajomymi i dzielenie się pewnymi zasobami, jak zdjęcia czy filmy. Umożliwiają wyrażanie emocji na określone materiały publikowane przez innych, pomagają w poszukiwaniu przedmiotów, usług bądź fachowców. Nic zatem dziwnego, że dla firm, które dążą do pozyskania nowych klientów, media społecznościowe stwarzają ogromne wręcz możliwości, które warto wykorzystywać.
Skuteczność działań zależy tu przede wszystkim od budowania relacji z klientami w długim aspekcie czasu. Coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie stron firmowych na Facebooku czy Instagramie, co pozwala nie tylko prezentować bieżącą ofertę, ale usprawnia komunikację. Fanpage to świetny sposób, aby chwalić się osiągnięciami oraz kreować pozytywny wizerunek swojej działalności. Na firmowym profilu warto publikować ciekawostki, które mogą na tyle zainteresować odbiorców, że będą chętnie udostępniać je dalej. Takie naturalne działania pozwalają dotrzeć do kolejnych odbiorców, w efekcie wpływając na zwiększenie konwersji i ruchu na stronie. Często działania Social Media Marketing są połączone i zintegrowane z firmową stroną internetową, zgodnie z przyjętą i opracowaną długofalową strategią.
Działania realizowane w ramach SMM mogą być różne, ograniczeniem jest najczęściej jedynie wyobraźnia.
Social Media Marketing, czyli gdzie warto działać?
Największą popularnością cieszą się obecnie serwisy społecznościowe, takie jak Facebook oraz Instagram. Sporo firm decyduje się na obecność na jednej i drugiej platformie, aby maksymalnie wykorzystać możliwości obu narzędzi. W zależności od branży, w jakiej działa firma warto rozważyć założenie strony firmowej również na Twitterze, YouTubie lub Linkedin, zawsze przeprowadzając najpierw analizę czy działania w danym serwisie będą rzeczywiście opłacalne.
Jedną z zasad, którymi należy kierować się, planując indywidualnie dopasowaną strategię marketingową w Internecie, jest ocena specyfiki działalności oraz określenie potencjalnej grupy odbiorców, do której kierowany jest przekaz. Te dwa czynniki pozwalają trafnie wskazać platformy, na których warto promować swoją markę.
Jak oceniasz ten poradnik?
Dziękujemy za Twoją opinię!Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści
Więcej poradników o internetowym marketingu
Wiele osób, którym zdarzyło się założyć własny biznes, niedługo potem tworzy strony internetowe mające na celu promocję swojej działalności. Bardzo często skłania to ich do zastanowienia, co mogą jeszcze zrobić w obrębie strony WWW, aby klient szukający danej usługi w Internecie, trafił właśnie na ich firmę. Odpowiedzią na takie rozważania jest pozycjonowanie stron internetowych, kryjące się również pod skrótowcem SEO.
25.05.2016Aktualizacja algorytmu Google w ostatnim czasie dała wielu serwisom sporo do myślenia. Google już od pewnego czasu zwraca uwagę na to, jak strona wygląda i czy jest dostosowana do urządzeń mobilnych, co plusuje dla jej pozycji w wynikach organicznych Google. To, czy strona jest przystosowana pod urządzenia mobilne, ma wpływ również na płatną reklamę i jej opłacalność. Wykonanie responsywnej strony internetowej, czyli dostosowanej do urządzeń mobilnych, to w tych czasach podstawa. Jeżeli chcemy ją promować w sieci, jeżeli będzie ona nieresponsywna, to wówczas możemy liczyć się z dużym współczynnikiem odrzuceń na naszej firmowej stronie internetowej.
02.03.2017Zaczynaliśmy w świecie bez Facebooka i wszystkich mediów społecznościowych. Przez lata obserwowaliśmy rozwój branży – technologie przychodziły i odchodziły, ale przez cały ten czas strony były najprzyjemniejszym ze sposobów poznania oferty danej firmy. Kontakt zazwyczaj zaczynał się w gazecie, telewizji, radiu czy na reklamie, ale by zgłębić klimat firmy, jej ofertę, poznać historię i przekonać się, czy jest dla nas odpowiednia, wchodziliśmy na stronę.
06.06.2022Z technologiami stosowanymi do tworzenia stron internetowych jest jak z technikami malarskimi. Po pierwsze jest ich wiele, a po drugie każdy korzysta z tych, które zna, w których najlepiej się czuje. Nie chodzi tutaj o to żeby wymienić Ci każdą możliwą technologię prezentując jej wady i zalety, czy też przekonywać Cię, że właśnie ta jest najlepsza a nie tamta. Chodzi o to abyś Ty sam, nabrał świadomości o tym jak ważne jest to zagadnienie i dlaczego warto zwrócić na to szczególną uwagę.
20.04.2015Jakie korzyści daje i ile kosztuje strona internetowa? Cena zależy od kilku czynników, m.in. od technologii i narzędzi, zakresu wymagań, zaawansowania funkcjonalności i rodzaju działalności (koszt sklepu internetowego będzie zazwyczaj znacznie wyższy niż cena strony internetowej – wizytówki firmy). Dodatkowo na cenę strony internetowej wpływają dodatkowe usługi – zakup hostingu i domeny, pozycjonowanie strony, integracja z mediami społecznościowymi czy narzędziami marketingowymi. Jaki jest aktualny cennik stron internetowych w 2023 r.? Ile kosztuje strona internetowa w zależności od rodzaju? Jaki jest koszt utrzymania strony internetowej? Sprawdź i znajdź najlepsze oferty na stworzenie strony internetowej z prostą wyceną, którą dostaniesz w mailu.
27.10.2023Pytanie postawione w tytule tego artykułu na pewnym etapie prowadzenia firmy zadaje sobie każdy przedsiębiorca. Niestety, nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. Dla jednych strona internetowa to wizytówka w sieci, natomiast dla innych jest to kanał sprzedażowy, gdzie klienci mogą kupować i płacić za produkty oraz usługi.
14.06.2022