LeanMe wspieramy procesy

Sławno
Wiadomość została wysłana

Trzymaj rękę na pulsie! Wykonawca
niedługo
powinien się z Tobą
skontaktować.

Wiadomość do:

Co to jest Kaizen i jakie są jego zasady?

Autor: LeanMe wspieramy procesy, publikacja: 2021-09-08

Czym jest i skąd wzięła się filozofia Kaizen? Jakie są jej zasady? Jak i dlaczego warto wdrożyć ją do firmy? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.

Wdrożenie Kaizen w firmie

Czym jest Kaizen?

Kaizen to japoński termin oznaczający zmianę na lepsze. Kaizen to też fundamentalna filozofia, którą praktykują wszyscy w firmie – od dyrektora generalnego po pracowników linii montażowej. Firmy z kulturą ciągłego doskonalenia czerpią wiele korzyści, w tym:

  • płynniejsze i wydajniejsze procesy,
  • dokładniejsze wskaźniki KPI,
  • wysokie morale i zaangażowania pracowników,
  • niższe koszty eksploatacji/produkcji,
  • czystsze i bezpieczniejsze miejsca pracy,
  • produkty lub usługi wyższej jakości,
  • poprawiona komunikacja między zespołami i działami,
  • standardowa dokumentacja pracy.

Początki Kaizen

Kaizen został opracowany jako podstawowy element rewolucyjnego systemu produkcyjnego Toyoty wraz z Jidoką i just-in-time (JIT). Producent samochodów uważał, że rozwijanie systemów jakości i ciągłe ulepszanie tych systemów poprawi z kolei jakość ich produktów.

5 podstawowych elementów Kaizen

Pomyślne wdrożenie Kaizen sprowadza się do kultywowania silnej, wspierającej kultury z następującymi pięcioma podstawowymi elementami:

  1. Praca zespołowa – pracownicy pracują razem, aby osiągnąć wspólny cel, jakim jest poprawa wydajności i procesów. Praca zespołowa rozwija się w ramach działów, poprzez kręgi jakości i między poziomami.
  2. Dyscyplina osobista – samodyscyplina, jeśli chodzi o jakość i zarządzanie czasem, jest kluczem do sukcesu Kaizen.
  3. Lepsze morale – kiedy ludzie mają możliwość ulepszenia swoich zadań lub pracy, są bardziej zadowoleni z wykonywanej pracy, a cały proces produkcyjny przynosi korzyści.
  4. Koła jakości składające się z kilku pracowników – umożliwiają zespołom regularne spotkania w celu omówienia problemów pojawiających się w ich procesach pracy.
  5. Sugestie dotyczące ulepszeń – od zasobów ludzkich w działach inżynierii/ konstrukcji, działach produkcji po dział wysyłki każdy pracownik powinien zostać przeszkolony w zakresie identyfikacji odpadów/ wad lub ulepszeń. Należy wziąć pod uwagę wszystkie sugestie, a pracownicy powinni czuć się komfortowo, dzieląc się nimi lub je wdrażając.

Filozofia ciągłego doskonalenia

U podstaw Kaizen leży filozofia ciągłego doskonalenia – skupienie się na stopniowych usprawnieniach w celu osiągnięcia większych ulepszeń procesów.

Filozofia ciągłego doskonalenia zakłada, że wszystko (pracowników, procesy, produkty etc.) można poprawić, a tam zawsze jest pole do poprawy. Kiedy cele zostaną osiągnięte, proces się nie kończy! Zamiast tego wyznaczane są nowe cele, a pracownicy są nieustannie poddawani wyzwaniom. Ciągłe doskonalenie powinno być postrzegane jako obowiązek wszystkich w organizacji i każdy powinien szukać sposobów na poprawę.

Zainteresował Państwa temat Kaizen? Zapraszamy do kontaktu z nami przez formularz kontaktowy na naszej stronie.

Sprawdź propozycje: Szkolenia z zarządzania

Szkolenia menedżerskie - komu zlecić?

Poniżej przedstawiamy ranking 2 280 Specjalistów od Szkoleń z Zarządzania najlepszych w 2025 roku w poszczególnych miastach powiatowych:

Więcej poradników o szkoleniach menedżerskich