Co to jest Kaizen i jakie są jego zasady?
Autor: LeanMe wspieramy procesy, publikacja: 2021-09-08
Czym jest i skąd wzięła się filozofia Kaizen? Jakie są jej zasady? Jak i dlaczego warto wdrożyć ją do firmy? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.

Czym jest Kaizen?
Kaizen to japoński termin oznaczający zmianę na lepsze. Kaizen to też fundamentalna filozofia, którą praktykują wszyscy w firmie – od dyrektora generalnego po pracowników linii montażowej. Firmy z kulturą ciągłego doskonalenia czerpią wiele korzyści, w tym:
- płynniejsze i wydajniejsze procesy,
- dokładniejsze wskaźniki KPI,
- wysokie morale i zaangażowania pracowników,
- niższe koszty eksploatacji/produkcji,
- czystsze i bezpieczniejsze miejsca pracy,
- produkty lub usługi wyższej jakości,
- poprawiona komunikacja między zespołami i działami,
- standardowa dokumentacja pracy.
Początki Kaizen
Kaizen został opracowany jako podstawowy element rewolucyjnego systemu produkcyjnego Toyoty wraz z Jidoką i just-in-time (JIT). Producent samochodów uważał, że rozwijanie systemów jakości i ciągłe ulepszanie tych systemów poprawi z kolei jakość ich produktów.
5 podstawowych elementów Kaizen
Pomyślne wdrożenie Kaizen sprowadza się do kultywowania silnej, wspierającej kultury z następującymi pięcioma podstawowymi elementami:
- Praca zespołowa – pracownicy pracują razem, aby osiągnąć wspólny cel, jakim jest poprawa wydajności i procesów. Praca zespołowa rozwija się w ramach działów, poprzez kręgi jakości i między poziomami.
- Dyscyplina osobista – samodyscyplina, jeśli chodzi o jakość i zarządzanie czasem, jest kluczem do sukcesu Kaizen.
- Lepsze morale – kiedy ludzie mają możliwość ulepszenia swoich zadań lub pracy, są bardziej zadowoleni z wykonywanej pracy, a cały proces produkcyjny przynosi korzyści.
- Koła jakości składające się z kilku pracowników – umożliwiają zespołom regularne spotkania w celu omówienia problemów pojawiających się w ich procesach pracy.
- Sugestie dotyczące ulepszeń – od zasobów ludzkich w działach inżynierii/ konstrukcji, działach produkcji po dział wysyłki każdy pracownik powinien zostać przeszkolony w zakresie identyfikacji odpadów/ wad lub ulepszeń. Należy wziąć pod uwagę wszystkie sugestie, a pracownicy powinni czuć się komfortowo, dzieląc się nimi lub je wdrażając.
Filozofia ciągłego doskonalenia
U podstaw Kaizen leży filozofia ciągłego doskonalenia – skupienie się na stopniowych usprawnieniach w celu osiągnięcia większych ulepszeń procesów.
Filozofia ciągłego doskonalenia zakłada, że wszystko (pracowników, procesy, produkty etc.) można poprawić, a tam zawsze jest pole do poprawy. Kiedy cele zostaną osiągnięte, proces się nie kończy! Zamiast tego wyznaczane są nowe cele, a pracownicy są nieustannie poddawani wyzwaniom. Ciągłe doskonalenie powinno być postrzegane jako obowiązek wszystkich w organizacji i każdy powinien szukać sposobów na poprawę.
Zainteresował Państwa temat Kaizen? Zapraszamy do kontaktu z nami przez formularz kontaktowy na naszej stronie.
Sprawdź propozycje: Szkolenia z zarządzania