Czy klient może sam pozycjonować swoją stronę WWW i czy musi to być drogie?
Autor: Belfino Design, publikacja: 2021-12-15
Tak naprawdę nikt nie wie do końca, kiedy Google zdecyduje, że nasza strona znajdzie się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Cała wiedza na ten temat wynika z rozmaitych wytycznych.
Rola kodu strony
Google mówi, że strona ma być lekka, należy stosować najnowsze formaty graficzne jak WebP, że kod strony ma spełniać określone standardy, a treści powinny być unikalne. Gdyby jednak to było takie proste, to każda strona szybko awansowałaby na pierwszą pozycję i to na wszystkie frazy. W takim przypadku dochodziłoby do sytuacji, kiedy większa ilość stron miałaby być wyświetlana na pierwszym miejscu, co jest oczywiście niemożliwe.
Dlatego właśnie Google jeszcze bardziej to komplikuje i nikomu tak naprawdę nie mówi, na czym te komplikacje polegają. Społeczność zajmująca się pozycjonowaniem swoją wiedzę na ten temat czerpie zatem z obserwacji tego, jak zachowują się strony internetowe przy zastosowaniu określonych metod. Te metody mogą odnosić się do różnych aspektów, ale najważniejszy jest aspekt budowy treści, na których opiera się strona.
Treści na stronie internetowej
Treści są jednym z kilku składników, które składają się na tzw. SEO (search engine optimization), czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Z tym aspektem najlepiej poradzi sobie doświadczony pozycjoner, który przygotuje treści tak, aby zawierały one odpowiednią liczbę słów kluczowych, aby były pomiędzy sobą połączone odnośnikami (linkowanie wewnętrzne), aby nagłówki artykułów były odpowiednio przygotowane oraz zadba o to, aby do naszych treści prowadziły wartościowe linki z innych miejsc w Internecie (linkowanie zewnętrzne).
Są to jednak usługi, których koszt zaczyna się od kilkuset złotych miesięcznie i w przypadku wielu stron klienci nie dysponują odpowiednim budżetem. Wyobraźmy sobie zatem stronę lokalnego mechanika samochodowego, który na chce być widoczny na frazę mechanik samochodowy + miasto. Po wpisaniu takiej frazy zobaczymy, jaka jest nasza największa konkurencja.
Najlepiej sprawdzić, np. po kodzie strony, za pomocą planera słów kluczowych Google czy jednego z popularnych programów (Semstorm, Ubersuggest), jakie słowa są wykorzystywane przez naszą konkurencję oraz jak te frazy są używane do budowy treści, które zaprowadziły stronę na najwyższe miejsca w wyszukiwarce.
Sytuacja jest bardzo dobra, kiedy klient korzysta z WordPressa. W takim przypadku może posłużyć się jednym z dodatków (plug-inów), jak Yoast SEO czy Rank Math, które niemal za rękę poprowadzą klienta przez wszystkie elementy treści, o które należy zadbać. Nagłówki, linkowanie, słowa kluczowe – te wtyczki zasugerują, w jaki sposób zoptymalizować treści na stronie.
Na czym polega pozycjonowanie stron?
To, co można powiedzieć, to to, że o ile strona nie jest pozycjonowana na frazy o wyjątkowej konkurencyjności (np. taksówka Kraków, adwokat Warszawa czy nowy iPhone premiera), klient, który rzetelnie przygotowuje swoje treści, może spokojnie wygrać rywalizację nawet na wymagającym rynku.
Czym zajmuje się SEO?
SEO to ciężka praca i w przypadku najbardziej konkurencyjnych fraz klient po prostu nie miałby czasu na rywalizację na rynku, na którym konkurencja wspierana jest przez większe zespoły pozycjonerów, których jedynym zadaniem jest dbanie o pozycję w wyszukiwarce. Na przykład fraza hotel zakopane jest to fraza, o którą zabiegają inni przedsiębiorcy o odpowiednio wysokich zasobach. W takim przypadku nakład pracy (artykuły, linkowania itp.) na pewno przerastałby właściciela nowego niewielkiego hotelu.
SEO to obszerny temat, ale zachęcamy klientów, aby nie zniechęcali się i próbowali także sami pozycjonować swoje strony.
Google stawia na oryginalne treści i regularne ich dodawanie oraz aktualizację. Zadbana strona, która jest systematycznie wzbogacana przez treści, na pewno sobie poradzi.
Sprawdź także: Najlepsi Specjaliści od Stron Internetowych Blisko Ciebie