Uścisk dłoni wykonawcy z zleceniodawcą, zwiastujący udaną współpracę.

Jak założyć firmę w Polsce?

Reklama
Miejsce na reklamę

Jak założyć firmę w Polsce?

author box img

Adam Muzyk

Zaktualizowano: 20 lutego 2012 20.02.2012 Czas lektury: 2min
  • Więcej poradników o doradztwie gospodarczym

Ponad 4508 Doradców Gospodarczych blisko Ciebie

Jak założyć firmę w Polsce?
Zastanawiałeś się już pewnie nad prowadzeniem własnej firmy- jeśli tak przeczytaj uważnie tego posta.
Punkt 1
Składamy wypełniony wniosek EDG1 do Wydziału Ewidencji Działalności Gospodarczej w Urzędzie Miasta lub Gminy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (można to zrobić osobiście, wysłać listem poleconym wraz z notarialnym poświadczeniem własnoręczności podpisu lub dostarczyć przez osoby trzecie wraz z pełnomocnictwem zwykłym )
Złożenie wniosku i wydanie zaświadczenia o wpisie nie podlegają żadnym opłatom.
Po dopełnieniu wszystkich formalności Urząd wydaje nam wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
Punkt 2
Urząd gminy w którym dokonujemy wpisu do ewidencji działalności gospodarczej niezwłocznie przesyła informację do:
Urzędu Statystycznego w celu rejestracji działalności w Krajowym Rejestrze Podmiotów Gospodarki Narodowej, w wyniku której firmie zostaje nadany tzw. numer REGON
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego . ZUS rejestruje naszą firmę i nadaje jej konto płatnika.
KRUS rejestruje nas jako przedsiębiorców. Urzędy statystyczne są również obowiązane przekazać niezwłocznie informację o numerze REGON właściwej jednostce terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Urzędu Skarbowego w celu nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) i dokonania rejestracji firmy, jako podatnika. Decyzję o nadaniu NIP wydaje naczelnik urzędu skarbowego, w terminie 3 dni roboczych
Punkt 3
- Wyrabiamy pieczątkę z danymi firmy,
- Otwieramy firmowy rachunek bankowy,
- Niezależnie od rejestracji firmy w ZUS, jako przedsiębiorca, mamy obowiązek dokonania zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego siebie, pracowników i współpracowników. Możemy to zrobić osobiście w ZUS, za pośrednictwem programu Płatnik lub przesłać zgłoszenie pocztą,
- W Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (jeśli dotyczy) składamy oświadczenie o kontynuowaniu tego ubezpieczenia w terminie 14 dni od rozpoczęcia wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej lub rozpoczęcia współpracy przy prowadzeniu tej działalności,
- Dokonujemy wyboru formy opodatkowania działalności gospodarczej i zgłaszamy to do urzędu skarbowego.
Punkt 4 – Tylko dla osób zatrudniających pracowników
Zatrudniając pracowników mamy obowiązek powiadomienia, w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności, właściwy okręgowy inspektorat Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) oraz właściwego państwowego inspektora sanitarnego (SANEPID) o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników (formularz zawiadomienia jest dostępny na stronie www.pip.gov.pl). Zobowiązani jesteśmy także do złożenia pisemnej informacji o środkach i procedurach przyjętych dla spełnienia wymagań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, dotyczących danej dziedziny działalności.
Polecane:
Bezpłatna pomoc w założeniu firmy:
www.biznesforum.blogspot.com
www.improvedfinance.pl
Dodano: 1 marca 2012 Zaktualizowano: 20 lutego 2012

Jak oceniasz ten poradnik?

Dziękujemy za Twoją opinię!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści

Co moglibyśmy poprawić lub dodać?
Reklama
Miejsce na reklamę
Jak działa Oferteo?
Odpowiedz na kilka pytań

Powiedz nam czego potrzebujesz, abyśmy dostarczyli Ci właściwe oferty

Otrzymaj oferty

Poznaj dopasowane oferty specjalistów z Twojej okolicy

Wybierz najlepszą

Porównaj oferty i zadawaj pytania, bezpłatnie i niezobowiązująco