5 sposobów na zmaksymalizowanie swojego zasięgu na Facebooku
Autor: Phoenix Media Group Mariusz Bugajski, publikacja: 2013-03-29
Facebook może znacząco wpływać na to jak produkty i usługi niemal każdej firmy będą pozycjonowały się na rynku zbytu. „Zasięg” jest kluczowym słowem jeśli chodzi o tę formę marketingu.
Nawet jeśli firma ma około 1.000 polubień na swoim fanpage’u, to każdy post umieszczony na nim prawdopodobnie nie trafi do więcej niż 20% osób z tej grupy. Dlatego nie jest najważniejsze to, aby mieć jak największe grono fanów, ale żeby maksymalnie zwiększyć zasięg każdego swojego postu- tak, aby dotarł on do możliwie największej ilości twoich subskrybentów.Żeby było jaśniej: „zasięg” na Facebooku to obręb ludzi, którzy widzą którykolwiek z twoich postów na facebooku. Każdy profil na facebooku posiada funkcję aktualności, a firmy chcą, żeby to właśnie ich wpisy miały jak najwyższą pozycję na tablicach użytkowników. Ale to co się pojawia, a co nie oparte jest na używanym przez facebooka algorytmie EdgeRank.
Szczegóły na temat tego, jak działa EdgeRank są w dużej mierze zastrzeżone. Jednakże podstawy działania tego algorytmu są oparte na powiązaniu, istotności zawartej treści i jej aktualności. Powiązanie to inaczej zaangażowanie twoich fanów w działalność twojego fanpage’a,- czyli to, jak często lubią twoje posty, udostępniają je lub komentują. Ranga zawartej treści to system, dzięki któremu powiązane treści stawiane są na pierwszym miejscu. I tak- komentarze do postów są bardziej wartościowe niż plubienia i udostępnienia. Aktualność postu ma na celu akcentowanie apektu „tu i teraz”. Tak więc prawdopodobieństwo ukazania się wpisu tablicy użytkownika maleje wraza z upływem czasu.
Oto 5 sposobów na to, jak zwiększyć swoje szanse dzięki algorytmowi EdgeRank i sprawić by twoje posty na facebooku były o wiele bardziej zauważalne, niż dotychczas:
- Treść jest najważniejsza
Zbyt wiele firm stawia na intensywną sprzedaż, pisząc jedynie o produktach i usługach. Celem facebooka jest to, żeby pisać posty i dzielić się treścią, z którą ludzie w ogóle będą mieli ochotę się zapoznać. To naprawdę nie jest trudne. Oczywiście to wszystko nie znaczy, że nie możesz nadal sprzedawać.
Pisz artykuły, które będą przedstawiały ciebie jako merytorycznego eksperta w danej dziedzinie i które będą jednocześnie użyteczne dla twoich odbiorców. Załączaj linki do nich. Twórz vlogi na youtubie i do nich także podawaj linki na facebooku. Znajdź ciekawy viral, albo interesując treść, nawet zupełnie nie na temat i podziel się tym. Im więcej razy będą obejrzane, tym lepszy staje się twój EdgeRank i tym większa szansa, że zostaniesz zauważony.
- Facebook to sztuka
Choć treść jest najważniejsza, to kreowanie i formułowanie jej na Facebooku jest nie lada sztuką. Zadawaj pytania. Nawiązuj kontakt. Prowokuj fanów do jakiekiegokolwiek odzewu. Wszystko, co zachęci do pozytywnej interakcji, pomoże twojemu EdgeRank.
Pamietaj jednak: mniej znaczy więcej. Zamykaj swoje wypowiedzi w dwóch zdaniach i nie przejmuj się ich prawidłową strukturą.
Miej na uwadze to, że sprawienie by docelowy użytkownik Facebooka zapoznał się z proponowaną przez ciebie treścią jest tak samo wartościowe jak komentarz i o wiele bardziej pożądane niż „like”, czy udostępnienie.
- Ustal co zamierzasz
Opracuj tygodniowy system dodawania postów i planuj je z wyprzedzeniem, pozostawiając jednak pole manewru dla najbardziej aktualnych wiadomości i wydarzeń. Po kilku tygodniach przeanalizuj każdy post pod względem:
- jego treści-czy bardziej popularne są zwykłe aktualizacje statusu, zdjęcia, a może link do artykułu lub wideo?
- pory dnia, w której został dodany
- sposobu formułowania- zwykła aktualizacja statusu vs. pytanie
Zwróć również uwagę na liczbę polubień, udostępnień i komentarzy do konkretnych postów-lub ich brak. Wywnioskuj, które rodzaje postów są najbardziej skuteczne dla twojej strony, a potem je wykorzystuj.
- Wgląd w statystyki
Dla każdego okresu czasu, jaki sobie wybierzesz, Facebook pozwala zmierzyć zasięg twojej strony. Po pierwsze możesz uzyskać zestawienie statystyk pod względem wieku, płci, a nawet lokalizacji. Statystyki pokazują ci, jak różne typy postów- te zwyczajne, czy wirusowe-wpływają na dane lub nawet klasyfikują je pod względem frekwencji różnych użytkowników. Częsta analiza tych danych pozwoli ci dostrzec trendy i tendencje, które pomogą ci tworzyć lepszy przekaz i wykorzystać go na poprawę twojego EdgeRank. Te dane mają wielką moc.
- Zaangażowanie
Webmarketerzy powinni udzielać się na swoich stronach w takim samym stopniu, w jakim oczekują zaangażowania od potencjalnych klientów. Komentuj swoje posty i zachęcaj do tego także swoich znajomych. Używaj facebooka7nbsp;-7NBSP;nie jako prywatny użytkownik, ale z poziomu twojego profilu firmowego. Komentuj, lajkuj, udostępniaj na Facebooku treści istotne dla twojej dziedziny. Działaj.
Opracowano:
Łukasz Bugajski
Coffee-Break Ivetta Ilkiewicz