Ile powinno kosztować Cię pozycjonowanie stron internetowych?
Autor: MGroup – strony i sklepy internetowe, pozycjonowanie Łódź, publikacja: 2022-11-08
Cena pozycjonowania stron internetowych uzależniona jest od zakresu podejmowanych działań oraz konkurencyjności branży. Dla mniej konkurencyjnych branż oraz lokalnych biznesów cena ta będzie adekwatnie niższa, niż przy pozycjonowaniu fraz ogólnopolskich. Wiele firm stosuje różne techniki pozycjonowania, przez co ceny usług będą w każdej firmie inne. Warto jednak zastanowić się, czy zainwestowane przez nas pieniądze w SEO będą dla nas pracować.
Co to właściwie jest SEO?
SEO (ang. search engine optimization) oznaczają wszelkie działania służące osiągnięciu możliwie najwyższych organicznych pozycji w wyszukiwarce internetowej.
W ramach pozycjonowania należy podjąć wiele kroków, które przyczynią się do podniesienia naszej strony w wyszukiwarce, np. Google. Wśród nich są między innymi:
- audyt SEO, który wskaże nam, co należy usprawnić w kodzie i treści strony;
- analiza fraz kluczowych;
- zadbanie o prawidłowe indeksowanie się podstron w Google;
- usunięcie duplikacji treści;
- odpowiednia optymalizacja witryny pod kątem meta tytułów, nagłówków h1-h3, przyjaznych adresów url oraz parametrów alt zdjęć;
- dodanie danych strukturalnych;
- usunięcie błędów kodu i przekierowań strony;
- pisanie tekstów pod zakładki oraz bloga;
- link building (zdobywanie linków zewnętrznych do pozycjonowanej domeny).
Wydaje się dużo i pewnie powinno kosztować dużo. Ale jeśli to wszystko jest już robione, to ile powinno kosztować naszą firmę?
Ocena skuteczności pozycjonowania
Warto w tym miejscu posłużyć się narzędziem Ahrefs.
Narzędzie Ahrefs dla własnej (zweryfikowanej) domeny jest:
- bezpłatne,
- po polsku,
- pozwoli nam ocenić pracę firmy pozycjonującej stronę,
- wskaże błędy na stronie,
- pokaże, ile warte jest nasze pozycjonowanie strony w Google.
Ile warte jest pozycjonowanie stron?
Mając zweryfikowaną domenę w narzędziu Ahrefs Webmaster Tools, możemy przejść do sekcji Wyszukiwania organiczne → Organiczne słowa kluczowe. Znajdziemy tam informację, jakie frazy mamy wypozycjonowane i jaki jest ich Ruch (miesięczna ilość wizyt poprzez wskazaną frazę).
Dla przykładu, w MGroup mamy wypozycjonowaną frazę tworzenie stron internetowych łódź, której szuka 150 osób miesięcznie. Narzędzie wskazuje nam, że poprzez tę frazę mamy 25 wizyt na stronie miesięcznie.
Sprawdzając koszt CPC (koszt za kliknięcie – wskaźnik pokazuje średnią cenę, jaką reklamodawcy płacą za każde kliknięcie w reklamę w płatnych wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe), możemy zweryfikować, że inwestując w Google Ads (linki sponsorowane) 25 x 2,46 $ = 307,5 zł, musielibyśmy wydać średnio 307,5 zł, aby uzyskać tę samą ilość użytkowników na stronie. Oczywiście mówimy tu o fakcie, gdy sami jesteśmy w stanie poprowadzić sobie kampanię Google Ads, w przeciwnym wypadku należy doliczyć koszt obsługi kampanii przez agencję.
Warto w tym miejscu zsumować ilość wypozycjonowanych fraz, ich ruch i koszty CPC, aby upewnić się, że po kilku miesiącach współpracy SEO, usługa pozycjonowania jest dla nas opłacalną inwestycją.
Pozycjonowanie fraz których nikt nie szuka
Wielokrotnie, podczas rozmów z klientami, okazywało się, że agencje świadczące usługi pozycjonowania realizowały SEO na frazy, których nikt nie szuka, za to są łatwe do wypozycjonowania.
Takie podejście skutkowało:
- pięknymi raportami,
- systematycznymi fakturami za wykonanie usługi,
- BRAKIEM klientów z Internetu...
Warto więc zwracać uwagę, na co wydajemy nasze pieniądze, szczególnie w sytuacji, gdzie możemy je ulokować w firmie realizującej skuteczne pozycjonowanie lub w inne sposoby reklamowania, jak Google Ads, Zakupy Google, Facebook Ads i wiele innych...