Facebook? Platforma reklamowa dla każdego!
Autor: Dream Ad Agencja reklamowa, publikacja: 2021-08-19
Facebook wydaje się bardzo prostą i przystępną platformą. Oczywiście to się zgadza, jednak jest parę rzeczy, o których warto pamiętać, prowadząc profil firmowy na portalu Fb. W tym artykule przygotowaliśmy dla ciebie nieco wskazówek na temat strony firmowej na Facebooku.
Prowadzenie fanpage'a – jakie są największe wyzwania?
- Brak czasu na fanpage'a – skoro dziś go nie masz, to czy znajdziesz jutro?
- Nie masz pomysłu na kampanię ani na posty – nie masz czasu na prowadzenie fanpage'a, pisanie postów, a co dopiero na wymyślenie strategii. Twoje posty są nieregularne i nie trafiają do odpowiedniej grupy odbiorców.
- Nie osiągasz zwrotu z inwestycji – aktywność nie przekłada się na sprzedaż.
Sprawdź: Oferty na reklamę internetową
Dlaczego warto być na Facebooku?
Poniżej znajdziesz 11 powodów, dlaczego każda firma powinna mieć swój fanpage.
1. Kształtowanie potrzeb
W przeciwieństwie do tradycyjnej strony internetowej Facebook daje możliwość oddziaływania na odbiorcę, jeszcze zanim zacznie on intencjonalnie szukać twojej firmy lub produktu.
2. Reklama w sferze prywatnej
Dzięki Facebookowi możesz oddziaływać na klienta w jego sferze prywatnej. Twój komunikat ma szansę pojawić się pomiędzy zdjęciami z wakacji lub życzeniami urodzinowymi, dzięki czemu klient bardziej świadomie odbierze twój przekaz.
3. Budowanie relacji z klientami
Facebook jest platformą społeczną, dzięki której twoja marka może mieć częste interakcje ze społecznością (prowadzenie dyskusji, wymiana opinii, dwustronny dialog). Klient, z którym zbudujesz dobre relacje, wróci do ciebie po raz kolejny, już jako lojalny ambasador twojej marki.
4. Zaawansowane targetowanie
Panel reklamowy na Facebooku pozwala na bardzo precyzyjne dobieranie grup docelowych, do których można kierować reklamy.
5. Przekazywanie rekomendacji
Użytkownicy portalu Facebook często pytają swoich znajomych o polecenie zaufanej firmy czy produktu. Dzięki twojej obecności na Facebooku twoi zadowoleni klienci będą mogli polecić cię innym.
6. Budowanie wizerunku eksperta
Facebook może być skutecznie wykorzystany do budowania wizerunku w sieci. Uważasz się za eksperta w swojej dziedzinie? Podziel się wiedzą z użytkownikami portalu, a szybciej zdobędziesz zaufanie potencjalnego klienta.
7. Wsparcie sprzedaży
Facebook szybko rozwija swoje możliwości pod kątem wsparcia sprzedaży. Już teraz możesz do swojego fanpage’a dodać katalog produktów czy usług lub specjalną ofertę, dzięki której zwiększysz ruch i sprzedaż na swojej stronie WWW.
8. Badanie opinii klienta
Zastanawiasz się, czym kierują się twoi klienci w wyborze produktów i usług? Zapytaj ich! Facebook ma ogromny potencjał, jeżeli chodzi o pozyskiwanie informacji zwrotnej od klienta (opinie, recenzje, ankiety).
9. Dodatkowy kanał komunikacji
Facebook to również dodatkowy kanał komunikacji, poprzez który twoi klienci mogą z tobą się kontaktować. Facebook Messenger sprawdza się świetnie, jako alternatywa dla telefonu lub maila, kiedy klient właśnie natrafił na twój komunikat i chce zadać szybkie, niezobowiązujące pytanie po godzinach pracy biura i bez konieczności wychodzenia z Facebooka.
10. Aktywność w grupach
Facebook to także grupy dyskusyjne skupiające ludzi o podobnych zainteresowaniach. Zaleca się monitorowanie toczących się tam dyskusji oraz aktywność w istotnych wątkach.
11. Moderacja społeczności
Poleca się monitorowanie aktywności fanów na profilu, odpowiadanie na komentarze pod postami, recenzje i wiadomości prywatne oraz aktywizację i moderację społeczności. Szybkie reagowanie na zapytania pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku marki w świadomości odbiorców, a także na skuteczne zarządzanie sytuacją kryzysową w przypadku, gdy pojawią się negatywne komentarze.
Strategia!
Korzystając z Facebooka, warto mieć strategię. Ogólny plan strategii powinien zawierać elementy, takie jak:
Budowa zasięgu i zaangażowania
Docieramy do nowych klientów i angażujemy ich w życie naszego fanpage'a. Naszym celem jest dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.
Budowa relacji i edukacji klienta
Chcemy pokazać kulisy działania i ciekawe wydarzenia z życia naszej firmy, celem jest zbliżenie się do odbiorców i stworzenie więzi. Będziemy również prowadzić działania edukacyjne, które jeszcze bardziej zbudują nasz pozytywny wizerunek oraz wizerunek specjalisty.
Sprzedaż organiczna
Posty zachęcające do kontaktu z firmą i skorzystania z oferty.
Reklama zasięgowa
Skupiamy się na najtańszym dotarciu do dużej grupy odbiorców, żeby wyłowić potencjalnych klientów.
Reklama wizerunkowa
Treści płatne, ukierunkowane na osoby, które miały już kontakt z naszą marką.
Reklama sprzedażowa
Docieramy do osób, które są już gotowe na kupno naszej oferty.
Promuj post?
Przycisk „Promuj post” często pojawia się przy twoich postach i już masz ochotę, aby go nacisnąć, by pozyskać setki klientów. Zmartwię cię. Nie jest to takie proste, a przez takie działania „przepalasz budżet” (może nie duży, ale to zawsze budżet), który można wykorzystać lepiej.
Kiedyś wydawało mi się, że wystarczy kliknąć „Promuj post” i... będzie fajnie. Jasne, że możesz tak zrobić, ale pozbawiasz się wolności wyboru i dostępu do nieograniczonej liczby ustawień, które znajdziesz w menadżerze reklamy.
Odbiorcy reklam – Facebook i Google
Facebook to już od dawna platforma reklamowa, która zbiera mnóstwo informacji na temat swoich użytkowników. Możesz wykorzystać zebrane informacje, aby jak najlepiej dobrać swoich odbiorców. Odpowiednio dobrany odbiorca reklamy jest kluczem do wysokiej konwersji! Przecież nie chodzi tylko o to, żeby ktoś wyświetlił twój post, twoim celem jest zwiększenie sprzedaży (czy to przez zwiększenie rozpoznawalności marki, czy przez zebranie kontaktów).
Reklamy na Facebooku są wyświetlane osobom, które najchętniej skorzystają z oferty. To właśnie magia Facebooka: klient jeszcze nie wie, że zostanie twoim klientem!
W Google klient wyszukuje produkt w momencie, gdy go potrzebuje. Na Facebooku potencjalny klient widzi twój produkt, jeszcze zanim zacznie rozpatrywać jego zakup. Jedna platforma zaspokaja popyt, a druga zwiększa popyt.
Pamiętaj! 3 sekundy!
Reklama na Facebooku może być bardzo skuteczna, ale masz tylko 3 sekundy, żeby przykuć uwagę potencjalnego klienta. Więc jak to zrobić?
- Zadbaj o treść – musi być spójna i interesująca.
- Wybierz najlepsze zdjęcie – musi mówić więcej niż tysiąc znaków.
- Zadbaj o najlepszy czas – dla każdych mediów społecznościowych jest inny, ważne, żeby odpowiednio dopasować.
- Dobierz optymalną grupę odbiorców – jak najlepiej dobrana persona na podstawie twojego doświadczenia i strategii.
Wartość!
Prowadząc profil w social mediach, budujesz swoją markę. Najważniejsza w komunikacji w mediach społecznościowych jest wartość treści, które publikujesz! Dlaczego? Przekazując swoją wiedzę, budujesz więź z klientami.
Zastanawiasz się, dlaczego masz przekazywać swoje know-how? Odpowiedź jest prosta: twoi klienci albo znajdą tę wiedzę u ciebie, albo u konkurencji. Skupiając swoją strategię na dodawaniu wartości dla innych (zamiast promowania siebie), zbudujesz wiarygodność.
Dzieląc się swoją wiedzą, budujesz obraz marki jako eksperta, a dodatkowo masz bardzo duże szanse na pozyskanie oddanych i zadowolonych klientów.
O czym należy pamiętać, tworząc wartościowe posty?
1. Dostosuj content do platformy
Twoi klienci mogą nie być aktywni na tych samych platformach, a sposób korzystania z tych platform może się różnić. Twoje treści w mediach społecznościowych powinny być dostosowane do platformy, w której są umieszczane.
2. Zrozum algorytm każdej platformy
Algorytm to zestaw reguł, które dyktują sposób wykonywania procesu. Jeśli chodzi o media społecznościowe, algorytmy odnoszą się do procesu używanego przez platformy do określania, jakie treści widzą użytkownicy. Liczba wyświetleń twoich treści na każdej platformie mediów społecznościowych będzie zależeć od algorytmu samej platformy.
Aby dotrzeć do zamierzonych odbiorców na każdej platformie, podczas tworzenia treści społecznościowych należy wziąć pod uwagę preferencje algorytmów.
3. Wypróbuj różne formy contentu
Jeśli twoje treści w mediach społecznościowych są monotonne i publikujesz tylko jeden rodzaj contentu (niezależnie od tego, czy są to filmy, obrazy, posty tekstowe czy udostępniane linki), twoi odbiorcy będą się nudzić.
Znalezienie luki w treściach, które oferujesz, jest pierwszym krokiem do ich zróżnicowania. Określ, jakich formatów używasz głównie, a których rzadko. Następnie spróbuj wyważyć te kombinacje.
4. Nawiązuj kontakty z innymi ludźmi
Umieść „społeczność” z powrotem w mediach społecznościowych. Twoja obecność w mediach społecznościowych nie powinna polegać tylko na krzyczeniu w pustkę. Platformy mediów społecznościowych to okrągłe stoły do otwartych rozmów, a nie mównica do wykładów.
Rozmawiaj z innymi użytkownikami mediów społecznościowych. Odpowiadaj na ich komentarze i posty. Polub treści od firm i osób z twojej branży oraz udostępniaj posty, które są istotne dla twoich odbiorców.
W mediach społecznościowych powinieneś skupić się na zaangażowaniu i brać udział w rozmowach, które twoi potencjalni klienci już prowadzą. Media społecznościowe mogą pomóc w ustanowieniu autorytetu, budowaniu wiarygodności i tworzeniu społeczności marki – ale aby to zrobić, musisz zapewnić wartość tam, gdzie twoi odbiorcy spędzają czas, a nie zmuszać ich do ciągłego odwiedzania linków do twojej witryny.