Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Uścisk dłoni wykonawcy z zleceniodawcą, zwiastujący udaną współpracę.

Identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna

Firma myśląca poważnie o swoim sukcesie ma nie tylko odróżniać się od konkurencji, musi wyróżniać się i kreować markę. I to od pierwszego kontaktu. Wzrokowego. Kupujemy bowiem oczami.

author box img

Przemysław Jończyk

Zaktualizowano: 17 stycznia 2019 17.01.2019 Czas lektury: 4min

Z poradnika dowiesz się

  • Logo
  • Księga Znaku
  • Brand Book – Księga Marki
  • Korzyści
  • Więcej poradników o firmach IT

Ponad 31957 Specjalistów IT blisko Ciebie

Przedsiębiorstwa, które doceniają znaczenie identyfikacji wizualnej, zdobywają więcej klientów i osiągają wyższe marże. Klienci ufają markom. Kupują chętniej i płacą więcej, jeśli widzą jasno zdefiniowaną i spójną tożsamość produktu, sprzedawcy czy usługodawcy.

Konieczność posiadania firmowego logo jako znaku identyfikacyjnego jest tak oczywista, że większość przedsiębiorców nie docenia jego potencjału do zarabiania pieniędzy dla firmy. Dobre logo pomnaża zyski. Wartościowe logo to składnik majątku firmy i właśnie dlatego musi być traktowane jak przemyślana i zaplanowana inwestycja.

Głównym kryterium wyboru projektanta powinien być zatem potencjał zarabiania na efektach jego pracy. Decyzja sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: "Czy agencja graficzna dysponuje odpowiednim zapleczem ludzkim i doświadczeniem, aby proces tworzenia logo zakończył się znakiem firmowym mającym wartość inwestycyjną?"

Przy projektowaniu gust estetyczny zamawiającego może być brany pod uwagę, nie musi. Znacznie istotniejsze staje się, aby logo dobrze wyrażało to, co chcemy powiedzieć o firmie. Wywołać wrażenie i emocje, z jakimi ma się kojarzyć nasz znak.

Głównego znaczenia nabiera odbiorca - potencjalny klient. Logo musi przemawiać jego językiem. Stąd, zanim projektant weźmie ołówek i myszkę do ręki, prace muszą być poprzedzone analizami: firmy, branży, rynku i potencjalnych klientów. Dobre i ładne estetycznie logo jest pochodną całego procesu nakierowanego na osiągnięcie celów biznesowych.

Księga Znaku

Znak – logo – jest najistotniejszym wyróżnikiem graficznym firmy. Aby zmaksymalizować efekt dobrego logo, wszystko, co firma pokazuje o sobie – całe świadectwo wizualne – musi być ze sobą spójne.

Samo logo ma kolorystykę, do której bardziej pasują jedne kolory – inne wręcz mu przeszkadzają. Kształt i konstrukcja znaku wymuszają zachowanie minimalnych przestrzeni od innych grafik i informacji. Do logo powinny zostać dobrane odpowiednie czcionki firmowe – jednolita typografia – tak, aby współgrały i tworzyły spójny stylistycznie przekaz.

Stąd Księga Znaku musi zawierać:

  1. Opis znaczenia i budowy znaku.
  2. Przykłady prawidłowej i nieprawidłowej formy znaku.
  3. Zestawienia kolorystyczne znaku.
  4. Pole ochronne znaku.
  5. Zestaw firmowego kroju pisma oraz zalecanych odmian i wielkości.
  6. Palety kolorystyczne marki (podstawową i uzupełniającą).

Posiadanie Księgi Znaku do logo zabezpiecza firmę przed swobodą pracowników i agencji reklamowych, która mogłyby popsuć postrzeganie logo i firmy w przestrzeni publicznej.

Brand Book – Księga Marki

Chęć wykorzystania całego potencjału wizerunku publicznego firmy prowadzi zwykle do opracowania jednolitego systemu identyfikacji wizualnej marki. Księgę Znaku dopełnia się projektami i wizualizacjami konkretnych zastosowań. Od wizytówek i papeterii firmowej, przez przykłady reklam prasowych, prezentacji czy np. billboardów lub oznakowania samochodów. Ilość zamówionych projektów do włączenia do Księgi Marki zależy przede wszystkim od przewidywalnego horyzontu zastosowań i potrzeb.

O ile Księga Znaku definiuje ramy stosowania logo i projektowania materiałów reklamowych, to Księga Marki – oprócz praktycznych projektów użytkowych do wykorzystania od razu – ukazuje również kierunek stylistyczny projektowania w przyszłości. Ogranicza czas i koszty prac graficznych na wiele lat. To rozwiązanie gwarantuje, że raz przyjęta stylistyka zostanie zachowana niezależnie od grafika czy agencji opracowujących kolejne projekty.

Korzyści

Większość przedsiębiorców w Polsce nie wykorzystuje nawet ułamka potencjału zarabiania pieniędzy, jakie daje posiadanie dobrego systemu identyfikacji wizualnej firmy. Dobre logo potrafi przebić się do serc klientów, zbudować zaufanie czy poczucie kupowania markowego produktu lub profesjonalnej usługi. Z kolei Księga Znaku wzmacnia efekty oddziaływania logo. Jednocześnie porządkuje, upraszcza i ogranicza koszty kolejnych projektów koniecznych w codziennym życiu firmy. Najszerszy zakres - Księga Marki pozwala na bardzo szybką realizację dowolnych działań reklamowych spójnych ze stylistyką pożądaną do osiągnięcia celu – sukcesu rynkowego. Ogranicza koszty kampanii i projektowania materiałów reklamowych.

Dobra Identyfikacja wizualna firmy wymiernie przekłada się na jej zyski. Pomaga w zauważalności, wyróżnianiu się i przebiciu do umysłów i portfeli klientów. Dla rozwijających się firm to jedyna płaszczyzna, gdzie mogą konkurować z największymi i najgroźniejszymi konkurentami. Jak równy z równym - i wygrywać.

Znak marki to piętno, które firma odciska w umyśle klienta. Zostaje tam na lata.

Dodano: 21 marca 2019 Zaktualizowano: 17 stycznia 2019

Jak oceniasz ten poradnik?

Dziękujemy za Twoją opinię!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści

Co moglibyśmy poprawić lub dodać?
Jak działa Oferteo?
Odpowiedz na kilka pytań

Powiedz nam czego potrzebujesz, abyśmy dostarczyli Ci właściwe oferty

Otrzymaj oferty

Poznaj dopasowane oferty specjalistów z Twojej okolicy

Wybierz najlepszą

Porównaj oferty i zadawaj pytania, bezpłatnie i niezobowiązująco