Czym jest marketing internetowy i dlaczego warto z niego korzystać?
Marketing internetowy jest szczególnym rodzajem marketingu, czyli działań ukierunkowanych na wsparcie sprzedaży produktów i usług przy wykorzystaniu różnorodnych metod i technik działania. Domena działania marketingu internetowego jest jednak nieco szersza, a zakres zainteresowania obejmuje również kreowanie wizerunku firmy w Internecie.
Z poradnika dowiesz się
Różnorodne narzędzia do wykorzystania w działaniu
Jedną z największych zalet marketingu internetowego jest różnorodność, z jakiej można skorzystać, aby skutecznie dążyć do realizacji celu, czyli zwiększenia sprzedaży produktów lub usług. Dzięki możliwościom Internetu można dotrzeć do dużej grupy konsumentów potencjalnie zainteresowanych ofertą firmy.
Dobór narzędzi nie należy do prostych kwestii. Warto dobrze przemyśleć decyzję, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby danego biznesu. Co do zasady wyróżnić można tu kilka grup: np. związane ze stroną internetową (Google Search Console, Google Analytics), narzędzia wykorzystywane do monitorowania sieci (np. Google Alerts, Social Mention), narzędzia wspierające działania w social mediach (m.in. Facebook Audience Insights, Socjomatik), narzędzia marketingowe (np. SalesManago, Trello), narzędzia graficzne (jak Canva, AdobeStock) czy na koniec dające ogromne wręcz możliwości, jak Senuto, SurferSEO czy Ahrefs.
Marketing internetowy – niejedno ma imię
Warto mieć świadomość, że pod pojęciem kryją się naprawdę szerokie działania. Dla ułatwienia są one przyporządkowywane do trzech podstawowych grup:
- SEO, czyli pozycjonowanie i optymalizacja.
- SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach.
- Social Media Marketing, czyli działania realizowane w ramach portali społecznościowych.
Szeroki zakres działania marketingu internetowego bardzo trafnie przedstawia grafika:
Każdy wariant tak naprawdę pozwala pozyskiwać klientów i zaprezentować im swoje usługi i produkty w nieco innej odsłonie:
- Dzięki SEO oddziałujemy na wyniki wyszukiwania, tzw. organiczne.
- SEM to – mówiąc w dużym uproszczeniu – działania związane z płatną reklamą.
- Social Media również wymagają podjęcia określonych czynności, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców oraz zwiększyć ruch na stronie internetowej.
Dzisiaj nasza uwaga skupi się na Social Media Marketing.
Social Media Marketing
Social Media w ostatnich latach zyskały ogromną popularność. Pozwalają na łatwy kontakt ze znajomymi i dzielenie się pewnymi zasobami, jak zdjęcia czy filmy. Umożliwiają wyrażanie emocji na określone materiały publikowane przez innych, pomagają w poszukiwaniu przedmiotów, usług bądź fachowców. Nic zatem dziwnego, że dla firm, które dążą do pozyskania nowych klientów, media społecznościowe stwarzają ogromne wręcz możliwości, które warto wykorzystywać.
Skuteczność działań zależy tu przede wszystkim od budowania relacji z klientami w długim aspekcie czasu. Coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie stron firmowych na Facebooku czy Instagramie, co pozwala nie tylko prezentować bieżącą ofertę, ale usprawnia komunikację. Fanpage to świetny sposób, aby chwalić się osiągnięciami oraz kreować pozytywny wizerunek swojej działalności. Na firmowym profilu warto publikować ciekawostki, które mogą na tyle zainteresować odbiorców, że będą chętnie udostępniać je dalej. Takie naturalne działania pozwalają dotrzeć do kolejnych odbiorców, w efekcie wpływając na zwiększenie konwersji i ruchu na stronie. Często działania Social Media Marketing są połączone i zintegrowane z firmową stroną internetową, zgodnie z przyjętą i opracowaną długofalową strategią.
Działania realizowane w ramach SMM mogą być różne, ograniczeniem jest najczęściej jedynie wyobraźnia.
Social Media Marketing, czyli gdzie warto działać?
Największą popularnością cieszą się obecnie serwisy społecznościowe, takie jak Facebook oraz Instagram. Sporo firm decyduje się na obecność na jednej i drugiej platformie, aby maksymalnie wykorzystać możliwości obu narzędzi. W zależności od branży, w jakiej działa firma warto rozważyć założenie strony firmowej również na Twitterze, YouTubie lub Linkedin, zawsze przeprowadzając najpierw analizę czy działania w danym serwisie będą rzeczywiście opłacalne.
Jedną z zasad, którymi należy kierować się, planując indywidualnie dopasowaną strategię marketingową w Internecie, jest ocena specyfiki działalności oraz określenie potencjalnej grupy odbiorców, do której kierowany jest przekaz. Te dwa czynniki pozwalają trafnie wskazać platformy, na których warto promować swoją markę.
Jak oceniasz ten poradnik?
Dziękujemy za Twoją opinię!Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści
Więcej poradników o internetowym marketingu
W Internecie znajdują się miliony stron internetowych. Codziennie powstają nowe strony, które mają za zadanie przyciągnąć do siebie nowych internautów. Jednym z głównych problemów nowo powstających stron jest to, że zamiast przyciągać odwiedzających wręcz ich odpychają.
22.08.2012Sukces firmy lub też indywidualnej marki w dużej mierze zależny jest od tego, w jaki sposób się promujemy. Obecnie bowiem nie wystarczy już tylko najlepszy produkt lub usługa, gdyż na rynku mamy spore nasycenie podobnymi do siebie ofertami. Nasuwa się więc oczywisty wniosek, że trzeba wyróżnić się na tle konkurencji. Z pomocą przychodzi nam w tej kwestii Internet. Musimy jednak sobie uzmysłowić, że w 2022 roku założenie tylko internetowej wizytówki to jeszcze zbyt mało. Osoby działające aktywnie w e-commerce, ale i nie tylko, doskonale wiedzą o tym, że trzeba swoją stronę internetową jeszcze wypromować w sieci. Tym samym niezbędne będzie nam pozycjonowanie stron WWW. Co to jest, a także jakie są jego zalety, pokażemy w dalszej części niniejszego tekstu.
13.09.2022Powszechnym jest fakt, że kolorom można przypisać ogólne znaczenie. Koncepcja, czy też definicja kolorów jest przestrzegana zwłaszcza w biznesie. Należy jednak pamiętać, że ujednolicone znaczenie kolorów działa tylko w obszarach nacechowanym znacznym podobieństwem kulturowym. Np. kolor biały w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej kojarzony jest z nieskazitelnością, niewinnością i czystością, natomiast w Azji, a przede wszystkim w Chinach i Japonii kolor ten jest powszechnie używany w uroczystościach żałobnych.
20.04.2015Jedną z najpopularniejszych wtyczek do optymalizacji treści strony na WordPressie jest Yoast SEO. Wtyczka ta w bardzo intuicyjny sposób wskazuje, jakie elementy strony internetowej warto dopracować, żeby była lepiej odczytywana przez roboty Google.
09.04.2019Aktualizacja algorytmu Google w ostatnim czasie dała wielu serwisom sporo do myślenia. Google już od pewnego czasu zwraca uwagę na to, jak strona wygląda i czy jest dostosowana do urządzeń mobilnych, co plusuje dla jej pozycji w wynikach organicznych Google. To, czy strona jest przystosowana pod urządzenia mobilne, ma wpływ również na płatną reklamę i jej opłacalność. Wykonanie responsywnej strony internetowej, czyli dostosowanej do urządzeń mobilnych, to w tych czasach podstawa. Jeżeli chcemy ją promować w sieci, jeżeli będzie ona nieresponsywna, to wówczas możemy liczyć się z dużym współczynnikiem odrzuceń na naszej firmowej stronie internetowej.
02.03.2017Pytanie postawione w tytule tego artykułu na pewnym etapie prowadzenia firmy zadaje sobie każdy przedsiębiorca. Niestety, nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. Dla jednych strona internetowa to wizytówka w sieci, natomiast dla innych jest to kanał sprzedażowy, gdzie klienci mogą kupować i płacić za produkty oraz usługi.
14.06.2022