Telefonia Internetowa w firmie - system Asterisk
Jeszcze do niedawna na posiadanie własnej centrali telefonicznej mogły sobie pozwolić wyłącznie duże instytucje i przedsiębiorstwa. Proponowane rozwiązania komercyjne opierały się na zamkniętych firmowych standardach, stanowiły więc wysoki koszt już w podstawowej konfiguracji. Również rozbudowa takiego systemu była bardzo kosztowna i w większości wypadków nie zapewniała pożądanej elastyczności. Koszty licencji, konieczność zakupu i dołączania drogich sprzętowych modułów bądź aparatów systemowych budziły niezadowolenie użytkowników biznesowych.
Jeszcze do niedawna na posiadanie własnej centrali telefonicznej mogły sobie pozwolić wyłącznie duże instytucje i przedsiębiorstwa. Proponowane rozwiązania komercyjne opierały się na zamkniętych firmowych standardach, stanowiły więc wysoki koszt już w podstawowej konfiguracji. Również rozbudowa takiego systemu była bardzo kosztowna i w większości wypadków nie zapewniała pożądanej elastyczności. Koszty licencji, konieczność zakupu i dołączania drogich sprzętowych modułów bądź aparatów systemowych budziły niezadowolenie użytkowników biznesowych.
Odpowiedzią na te problemy stało się napisane przez Marka Spencera oprogramowanie o nazwie Asterisk. Platforma ta w krótkim czasie podbiła całkowicie sektor rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu, stając się na dzień dzisiejszy swego rodzaju standardem, mogącym obsłużyć przy niskich nakładach inwestycyjnych zarówno kilka telefonów w małych firmach, jak i setki agentów pracujących w Call-Center.
Czym jest Asterisk?
Asterisk to nie tylko oprogramowanie centrali telefonicznej. To przede wszystkim media server, którego zadaniem jest obsługa różnego rodzaju mediów. Po integracji z systemem Linux umożliwia prowadzenie rozmów telefonicznych, videokonferencji, obsługę poczty e-mail, faxów czy też poczty głosowej. Asterisk pracuje przede wszystkim w oparciu o protokół VoIP (Voice over IP), potrafi również współpracować z tradycyjnymi liniami ISDN (z pomocą odpowiednich kart można podłączyć linie BRI lub PRI).
Funkcjonalność PBX (centrali telefonicznej) Asteriska obejmuje wszystkie znanez komercyjnych central telefonicznych funkcje, między innymi:
- Przełączanie połączeń
- Połączenia oczekujące
- Music on Hold czyli muzyka na czas oczekiwania
- Kolejkowanie połączeń (również z powiadomieniami głosowymi)
- Pocztę głosową
- Obsługę fax-ów
- Zapowiedzi głosowe
- Interaktywne menu głosowe (IVR)
Dzięki prawie nieograniczonym możliwościom integracji z aplikacjami zewnętrznymi, możliwe jest także zwiększenie funkcjonalności centrali o niektóre usługi, do których należą między innymi:
- Fax to e-mail
- Poczta głosowa na e-mail
- Click to Call
- Text to Speech (syntezator mowy)
- Voice recognition (rozpoznawanie mowy)
- Integracja z systemem CRM
- Automatyczny dialer do połączeń wychodzących
Istnieje również możliwość pisania skryptów AGI, dzięki którym można w sposób praktycznie nieograniczony modyfikować pracę centrali telefonicznej.
Dlaczego Asterisk?
Asterisk jest poważnym konkurentem dla markowych systemów telekomunikacyjnych z uwagi na o wiele niższy koszt wdrożenia, integracji z innymi systemami telefonicznymi (bądź informatycznymi) oraz kosztami wsparcia technicznego. W przeciwieństwie bowiem do systemów komercyjnych nie są tu konieczne drogie moduły sprzętowe – do poprawnej i niezawodnej pracy wystarczającym jest średniej klasy serwer. Poza tym goszczący oprogramowanie centrali system operacyjny oraz sam Asterisk nie wymagają zakupu licencji (wyjątkiem są niektóre płatne kodeki).
Ponadto – nie występuje konieczność instalacji dodatkowego okablowania telefonicznego, gdyż stacje telefoniczne mogą łączyć się z centralą przy użyciu już istniejącej w przedsiębiorstwie sieci LAN. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż Asterisk potrafi obsługiwać sprzętowe telefony, jak i tzw. softphone – czyli oprogramowanie telefonu, które instalowane jest na komputerze użytkownika.
Poważnym biznesowym atutem Asteriska jest możliwość podłączenia stacji telefonicznych fizycznie zlokalizowanych poza główną siedzibą przedsiębiorstwa (np. w oddziałach) bez konieczności instalowania modułów wyniesionych, jak to miało miejsce w centralach komercyjnych. Koszt prowadzonych w ten sposób wewnętrznych rozmów telefonicznych jest zerowy, co niektórym spółkom potrafi przynieść oszczędności sięgające nawet do 2 tysięcy zł/miesięcznie.
Kolejny biznesowy atut to istnienie internetowych Operatorów Usług VoIP (np. FreecoNet), do których można podłączyć firmowego Asteriska. Oferują oni atrakcyjne w stosunku do tradycyjnych operatorów (TP S.A, Netia itd.) stawki połączeń. Szczególnie celowe z punktu widzenia kosztów jest posługiwanie się połączeniem z Operatorem VoIP w sytuacji, gdy personel przedsiębiorstwa z uwagi na charakter jego działalności zmuszony jest do wykonywania częstych rozmów telefonicznych za granicę, bądź też firma ma rozrzucone po wielu krajach lokalizacje. W takiej sytuacji skorzystanie z usług Operatora VoIP może przynieść przedsiębiorstwu oszczędności sięgające nawet kilku – kilkunastu tysięcy zł/miesiąc.
Jak oceniasz ten poradnik?
Dziękujemy za Twoją opinię!Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści
Więcej poradników o telefonii internetowej
Narzędzia służące do inwentaryzacji sprzętu jak również oprogramowania Open Computer and Software Inventory Next Generation – OCS zostały opracowane, aby pomagać zarządcom sieci lub systemów. Służą one do monitorowania komputerów, jak również oprogramowania na nich zaimplementowanego. Zastosowanie narzędzia do inwentaryzacji OCS w sieci z domeną Windows zezwala na otrzymywanie dużej ilości informacji niezbędnych do zachowania przejrzystości zasobów komputerowych. Jakie informacje pozwala gromadzić OSC i jak przebiega proces instalacji agenta OSC na komputerach Windows?
19.07.2013E-sport to branża, której popularność rośnie z roku na rok. Nie dziwi więc, że stanowi ona łakomy kąsek dla marketerów, którzy coraz chętniej inwestują w nią środki reklamowe. Przykładem są działania z zakresu sponsoringu, który w przypadku sportu elektronicznego, jest głównym źródłem przychodów dla zaangażowanych w niego osób i ma rosnący potencjał. Z czego wynika jego popularność oraz jakie zalety ma ta forma promocji?
08.06.2021Czy jesteś ciekaw, czym różnią się rodzaje Internetu? Czy zastanawiasz się, jaki Internet wybrać? Jeśli na pytania odpowiedziałeś/-aś twierdząco, zachęcam do zapoznania się z artykułem. Dodatkowo dowiesz się trochę o historii Internetu w Polsce. Na początek zaczniemy od historii rozwoju Internetu w Polsce. Później przejdziemy do odpowiedzi na pytania.
14.10.2020Masz firmę i próbowałeś/próbowałaś reklamować się na Facebooku bez odpowiedniej wiedzy? Współczuję... Zazwyczaj kończy się to przepalonym budżetem i opinią w stylu "reklama facebook jest nieskuteczna". Widzisz jednak, że twoja konkurencja mimo wszystko się reklamuje, więc coś chyba nie tak? Poznaj 11 rzeczy, które musisz zrobić, aby twoja kampania generowała zyski zamiast strat.
16.04.2021