Uścisk dłoni wykonawcy z zleceniodawcą, zwiastujący udaną współpracę.

Telefonia Internetowa w firmie - system Asterisk

Reklama
Miejsce na reklamę

Telefonia Internetowa w firmie - system Asterisk

Jeszcze do niedawna na posiadanie własnej centrali telefonicznej mogły sobie pozwolić wyłącznie duże instytucje i przedsiębiorstwa. Proponowane rozwiązania komercyjne opierały się na zamkniętych firmowych standardach, stanowiły więc wysoki koszt już w podstawowej konfiguracji. Również rozbudowa takiego systemu była bardzo kosztowna i w większości wypadków nie zapewniała pożądanej elastyczności. Koszty licencji, konieczność zakupu i dołączania drogich sprzętowych modułów bądź aparatów systemowych budziły niezadowolenie użytkowników biznesowych.

author box img

Marcin Giziński

Zaktualizowano: 16 marca 2012 16.03.2012 Czas lektury: 3min
  • Więcej poradników o telefonii internetowej

Ponad 1578 Specjalistów od Telekomunikacji Internetowej blisko Ciebie

Jeszcze do niedawna na posiadanie własnej centrali telefonicznej mogły sobie pozwolić wyłącznie duże instytucje i przedsiębiorstwa. Proponowane rozwiązania komercyjne opierały się na zamkniętych firmowych standardach, stanowiły więc wysoki koszt już w podstawowej konfiguracji. Również rozbudowa takiego systemu była bardzo kosztowna i w większości wypadków nie zapewniała pożądanej elastyczności. Koszty licencji, konieczność zakupu i dołączania drogich sprzętowych modułów bądź aparatów systemowych budziły niezadowolenie użytkowników biznesowych.

Odpowiedzią na te problemy stało się napisane przez Marka Spencera oprogramowanie o nazwie Asterisk. Platforma ta w krótkim czasie podbiła całkowicie sektor rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu, stając się na dzień dzisiejszy swego rodzaju standardem, mogącym obsłużyć przy niskich nakładach inwestycyjnych zarówno kilka telefonów w małych firmach, jak i setki agentów pracujących w Call-Center.

Czym jest Asterisk?

Asterisk to nie tylko oprogramowanie centrali telefonicznej. To przede wszystkim media server, którego zadaniem jest obsługa różnego rodzaju mediów. Po integracji z systemem Linux umożliwia prowadzenie rozmów telefonicznych, videokonferencji, obsługę poczty e-mail, faxów czy też poczty głosowej. Asterisk pracuje przede wszystkim w oparciu o protokół VoIP (Voice over IP), potrafi również współpracować z tradycyjnymi liniami ISDN (z pomocą odpowiednich kart można podłączyć linie BRI lub PRI).

Funkcjonalność PBX (centrali telefonicznej) Asteriska obejmuje wszystkie znanez komercyjnych central telefonicznych funkcje, między innymi:

  • Przełączanie połączeń
  • Połączenia oczekujące
  • Music on Hold czyli muzyka na czas oczekiwania
  • Kolejkowanie połączeń (również z powiadomieniami głosowymi)
  • Pocztę głosową
  • Obsługę fax-ów
  • Zapowiedzi głosowe
  • Interaktywne menu głosowe (IVR)

Dzięki prawie nieograniczonym możliwościom integracji z aplikacjami zewnętrznymi, możliwe jest także zwiększenie funkcjonalności centrali o niektóre usługi, do których należą między innymi:

  • Fax to e-mail
  • Poczta głosowa na e-mail
  • Click to Call
  • Text to Speech (syntezator mowy)
  • Voice recognition (rozpoznawanie mowy)
  • Integracja z systemem CRM
  • Automatyczny dialer do połączeń wychodzących

Istnieje również możliwość pisania skryptów AGI, dzięki którym można w sposób praktycznie nieograniczony modyfikować pracę centrali telefonicznej.

Dlaczego Asterisk?

Asterisk jest poważnym konkurentem dla markowych systemów telekomunikacyjnych z uwagi na o wiele niższy koszt wdrożenia, integracji z innymi systemami telefonicznymi (bądź informatycznymi) oraz kosztami wsparcia technicznego. W przeciwieństwie bowiem do systemów komercyjnych nie są tu konieczne drogie moduły sprzętowe – do poprawnej i niezawodnej pracy wystarczającym jest średniej klasy serwer. Poza tym goszczący oprogramowanie centrali system operacyjny oraz sam Asterisk nie wymagają zakupu licencji (wyjątkiem są niektóre płatne kodeki).

Ponadto – nie występuje konieczność instalacji dodatkowego okablowania telefonicznego, gdyż stacje telefoniczne mogą łączyć się z centralą przy użyciu już istniejącej w przedsiębiorstwie sieci LAN. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż Asterisk potrafi obsługiwać sprzętowe telefony, jak i tzw. softphone – czyli oprogramowanie telefonu, które instalowane jest na komputerze użytkownika.

Poważnym biznesowym atutem Asteriska jest możliwość podłączenia stacji telefonicznych fizycznie zlokalizowanych poza główną siedzibą przedsiębiorstwa (np. w oddziałach) bez konieczności instalowania modułów wyniesionych, jak to miało miejsce w centralach komercyjnych. Koszt prowadzonych w ten sposób wewnętrznych rozmów telefonicznych jest zerowy, co niektórym spółkom potrafi przynieść oszczędności sięgające nawet do 2 tysięcy zł/miesięcznie.

Kolejny biznesowy atut to istnienie internetowych Operatorów Usług VoIP (np. FreecoNet), do których można podłączyć firmowego Asteriska. Oferują oni atrakcyjne w stosunku do tradycyjnych operatorów (TP S.A, Netia itd.) stawki połączeń. Szczególnie celowe z punktu widzenia kosztów jest posługiwanie się połączeniem z Operatorem VoIP w sytuacji, gdy personel przedsiębiorstwa z uwagi na charakter jego działalności zmuszony jest do wykonywania częstych rozmów telefonicznych za granicę, bądź też firma ma rozrzucone po wielu krajach lokalizacje. W takiej sytuacji skorzystanie z usług Operatora VoIP może przynieść przedsiębiorstwu oszczędności sięgające nawet kilku – kilkunastu tysięcy zł/miesiąc.

Dodano: 20 marca 2012 Zaktualizowano: 16 marca 2012

Jak oceniasz ten poradnik?

Dziękujemy za Twoją opinię!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści

Co moglibyśmy poprawić lub dodać?
Reklama
Miejsce na reklamę
Jak działa Oferteo?
Odpowiedz na kilka pytań

Powiedz nam czego potrzebujesz, abyśmy dostarczyli Ci właściwe oferty

Otrzymaj oferty

Poznaj dopasowane oferty specjalistów z Twojej okolicy

Wybierz najlepszą

Porównaj oferty i zadawaj pytania, bezpłatnie i niezobowiązująco