Jak wybrać firmę do obsługi outsourcingu IT?
Na czym polega outsourcing IT?
mężczyzna rysujący schemat sieci komputerowejUsługi outsourcingu IT to szerokie pojęcie obejmujące wsparcie zewnętrznej firmy informatycznej w zakresie administracji sieci i serwerów, codziennego wsparcia użytkowników (helpdesk), pomocy w zakresie planowania i zakupu sprzętu komputerowego oraz rozwiązań informatycznych. To także doradztwo związane z bezpieczeństwem informatycznym, przygotowaniem odpowiednich procedur, czy kontroli legalności oprogramowania. Specjaliści IT pomagają również w sytuacjach kryzysowych, np. odzyskują utracone dane.
Ile to kosztuje?
Cena usług outsourcingowych zależy od kilku czynników: liczby stacji roboczych i sprzętu komputerowego w firmie (komputery stacjonarne, laptopy, drukarki, serwery), maksymalnego czasu reakcji w razie zgłoszenia awarii (SLA – ang: service level agreement), liczby godzin serwisowych w abonamencie miesięcznym oraz czasu jaki chcesz, by specjaliści IT spędzali w Twojej firmie.
Dla mikroprzedsiębiorstw zatrudniających kilka osób taką usługę można znaleźć już od ok. 300 zł netto miesięcznie. W firmach zatrudniających kilkadziesiąt i więcej osób, w zależności od ustalonych warunków, ceny kształtują się na poziomie 3.000 – 6.000 zł netto miesięcznie. To mniej niż wynosi wynagrodzenie jednego pracownika.
Jak się przygotować do rozmowy z firmami IT?
Aby móc porównać oferty, jakie będą do nas spływać, trzeba się zastanowić nad kilkoma kwestiami. Pierwsza z nich, to jakie usługi są dla nas najważniejsze, z czym mamy w firmie największy problem. Na to należy położyć nacisk przy planowaniu zakresu usług, z jakich chcemy skorzystać.
Należy też przygotować się na pytania związane ze stosowanymi dotychczas rozwiązaniami IT, rodzajem oprogramowania na jakim pracuje się w firmie, sprzęcie, serwerach, użyciu sprzętu mobilnego.
O co pytać firmę IT?
Jak w przypadku każdego dostawcy, należy sprawdzić od jakiego czasu firma jest na rynku, jakie ma referencje i dotychczasowych klientów. Warto też wiedzieć, w jaki sposób obsługuje klienta, czy jest dedykowany opiekun firmy – klienta, czy obsługuje ją zespół specjalistów IT. Warto dopytać o ludzi, którzy bezpośrednio będą nas obsługiwać. Od ilu lat pracują w branży, jakie mają doświadczenie. Handlowiec zawsze jest otwarty, przyjazny i komunikatywny. Ludzie zajmujący się rozwiązywaniem problemów IT – już niekoniecznie. Bardzo miłym zwyczajem jest, gdy na spotkanie przychodzi również nasz przyszły opiekun. To z nim będziemy stale współpracować; warto go poznać przed podpisaniem umowy.
Poza tym spytajmy: w jakim czasie można rozpocząć współpracę? Co wchodzi, a co nie wchodzi w zakres usług? (np. układanie okablowania w firmie raczej nie wchodzi w zakres umowy ryczałtowej). Czy firma oprócz usług helpdesk przeprowadza audyty bezpieczeństwa, czy jest w stanie pomóc w przypadku utraty danych czy włamania do systemu informatycznego firmy? I na koniec – chociaż nie najmniej ważne – istotny jest tzw. czynnik ludzki: czy dobrze nam się rozmawia z przedstawicielem firmy, czy mówi on zrozumiałym językiem, czy rozumie nasze potrzeby?
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Może Ci się wydawać, że wydawanie stałej kwoty co miesiąc to wyrzucanie pieniędzy.
Spróbuj jednak oszacować ile warty jest Twój spokój i bezpieczeństwo Twojej firmy. Sprawdź, czy w razie problemów możesz pozwolić sobie na przestoje w pracy i ile one będą Cię kosztować.
W przypadku np. utraty danych, czy wykradzenia ich z firmy, koszty związane z naprawieniem strat będą nieporównywalnie wyższe niż umowa z firmą outsourcingową.
Tak, jak ze zdrowiem – lepiej się zdrowo odżywiać, ćwiczyć, wysypiać – tak samo jest z firmą – lepiej stale dbać o zasoby informatyczne, na bieżąco reagować na pojawiające się potrzeby, czy wymieniać sprzęt, który może się za chwilę zepsuć, niż na gwałt opanowywać awarię, która nie tylko zaburza codzienne funkcjonowanie firmy, ale i generuje dodatkowe, często bardzo wysokie koszty.
Jak oceniasz ten poradnik?
Dziękujemy za Twoją opinię!Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści
Więcej poradników o outsourcingu IT
E-sport to branża, której popularność rośnie z roku na rok. Nie dziwi więc, że stanowi ona łakomy kąsek dla marketerów, którzy coraz chętniej inwestują w nią środki reklamowe. Przykładem są działania z zakresu sponsoringu, który w przypadku sportu elektronicznego, jest głównym źródłem przychodów dla zaangażowanych w niego osób i ma rosnący potencjał. Z czego wynika jego popularność oraz jakie zalety ma ta forma promocji?
08.06.2021Narzędzia służące do inwentaryzacji sprzętu jak również oprogramowania Open Computer and Software Inventory Next Generation – OCS zostały opracowane, aby pomagać zarządcom sieci lub systemów. Służą one do monitorowania komputerów, jak również oprogramowania na nich zaimplementowanego. Zastosowanie narzędzia do inwentaryzacji OCS w sieci z domeną Windows zezwala na otrzymywanie dużej ilości informacji niezbędnych do zachowania przejrzystości zasobów komputerowych. Jakie informacje pozwala gromadzić OSC i jak przebiega proces instalacji agenta OSC na komputerach Windows?
19.07.2013Czy jesteś ciekaw, czym różnią się rodzaje Internetu? Czy zastanawiasz się, jaki Internet wybrać? Jeśli na pytania odpowiedziałeś/-aś twierdząco, zachęcam do zapoznania się z artykułem. Dodatkowo dowiesz się trochę o historii Internetu w Polsce. Na początek zaczniemy od historii rozwoju Internetu w Polsce. Później przejdziemy do odpowiedzi na pytania.
14.10.2020Masz firmę i próbowałeś/próbowałaś reklamować się na Facebooku bez odpowiedniej wiedzy? Współczuję... Zazwyczaj kończy się to przepalonym budżetem i opinią w stylu "reklama facebook jest nieskuteczna". Widzisz jednak, że twoja konkurencja mimo wszystko się reklamuje, więc coś chyba nie tak? Poznaj 11 rzeczy, które musisz zrobić, aby twoja kampania generowała zyski zamiast strat.
16.04.2021Firma myśląca poważnie o swoim sukcesie ma nie tylko odróżniać się od konkurencji, musi wyróżniać się i kreować markę. I to od pierwszego kontaktu. Wzrokowego. Kupujemy bowiem oczami.
17.01.2019