Jak napisać biznesplan w 8 prostych krokach? Poradnik krok po kroku
Jeśli zastanawiasz się, co to jest biznesplan i jak napisać biznesplan, to wiedz, że zadanie nie jest skomplikowane, ale musisz najpierw poznać podstawy. Biznesplan to plan na własny biznes. Dobry biznesplan uwzględnia m.in. streszczenie i opis przedsięwzięcia, założenia, profil klienta, opis i strukturę zespołu oraz analizy finansowe. Poniżej znajdziesz praktyczną ściągę: co to jest biznesplan, jak napisać biznesplan, który będzie podstawą do osiągnięcia sukcesu – i dlaczego warto napisać biznesplan.
Z poradnika dowiesz się
Co to jest biznesplan?
Jak sama nazwa wskazuje – biznes plan jest dokumentem, który opisuje podstawowe założenia biznesowe. To zarazem mapa i kompas – wskazuje kierunki rozwoju, drogę do celu i cały plan podróży od pomysłu po jego realizację i zyski z danego biznesu.
Biznesplan to strategiczny plan realizacji – pozwala na doprecyzowanie oczekiwań przyszłego lub aktywnego przedsiębiorcy, określa krótko- i długoterminowe cele, opisuje krok po kroku, jak osiągnąć sukces. Tworzenie biznesplanu często jest pierwszym etapem audytu przedsiębiorstwa, ponieważ pozwala na dokładne przeanalizowanie i ocenę potencjału oraz ryzyka związanego z realizacją konkretnych celów i strategii.
Poniżej przedstawiamy ranking 3 542 Doradców od Biznes Planów najlepszych w 2024 roku w poszczególnych miastach powiatowych:
Dlaczego warto napisać biznesplan?
Zastanawiasz się, dlaczego warto napisać biznesplan? Oto 5 najważniejszych powodów:
- Przekonanie o słuszności pomysłu na biznes – przede wszystkim ważne jest zrozumienie, że biznesplan nie powinien być przykrym obowiązkiem, tylko narzędziem, dzięki któremu utwierdzisz się w przekonaniu, że plan na biznes jest właściwy.
- Szansa na pozyskanie sponsorów i inwestorów – dobry biznesplan często jest również narzędziem do pozyskiwania; potencjalnych inwestorów; może też przyciągnąć specjalistów, którzy dołączą do zespołu realizującego ambitny projekt.
- Ujęcie ważnej analizy biznesowej – trzeci ważny powód do tego, by stworzyć dobry biznesplan, to analiza finansowa przedsięwzięcia; biznes plan powinien uwzględniać nie tylko pomysły, ale też założenia finansowe.
- Plan na biznes to podstawa pracy zespołu – jeśli dobrze rozpiszesz biznesplan, to cały zespół projektowy będzie miał taką samą wiedzę o pomyśle na biznes, co już na starcie da ci przewagę w realizacji pomysłu.
- Dobre badanie konkurencji i odbiorców – jednym z ważniejszych elementów biznesplanu jest zdobycie wiedzy o konkurencji – dobry biznesplan pokaże, z kim będziesz rywalizować na rynku i jak liczna jest konkurencja, przy okazji określisz grupy odbiorców biznesu.
Jak napisać biznesplan krok po kroku?
- Napisz streszczenie pomysłu na biznes.
- Opracuj spis treści biznes planu.
- Opisz swoją firmę i zespół realizujący plan.
- Wykonaj analizę otoczenia rynkowego i konkurencji.
- Określ plan marketingowy i grupy docelowe.
- Rozpisz plan finansowy, określ ryzyka finansowe.
- Stwórz harmonogram wdrożenia danego planu.
- Napisz podsumowanie biznesplanu i skompletuj załączniki.
Masz pomysł na biznes, ale potrzebujesz pomocy w napisaniu biznesplanu? Skontaktuj się z ekspertami od biznes planów z Warszawy lub innego miasta. Z pomocą specjalistów Twój cel zostanie osiągnięty!
Co powinien zawierać dobry biznesplan?
Elementy biznesplanu:
- Streszczenie planu na biznes.
- Struktura zespołu (i plan zatrudnienia).
- Opis przedsięwzięcia w szczegółach.
- Opis danej usługi lub produktu/produktów.
- Zdefiniowana grupa docelowa (persony).
- Analiza rynku (analiza konkurencji).
- Plan marketingowy i sprzedażowy.
- Założenia logistyczne, procesy operacyjne, zasoby.
- Analiza finansowa.
- Wizja rozwoju i harmonogram wdrożenia.
- Podsumowanie biznesplanu.
Poniżej znajdziesz wskazówki dotyczące tego, co powinien zawierać każdy z rozdziałów dobrego biznesplanu:
Opis przedsięwzięcia w biznesplanie
Otwierający rozdział to streszczenie biznesplanu. Uwaga! Nie oznacza to, że pisanie biznesplanu należy zacząć od streszczenia – wręcz przeciwnie: najczęściej streszczenie powstaje na końcu, jako wyciąg ze wszystkich kolejnych rozdziałów.
W tej części warto opisać:
- cel działalności,
- charakterystyka firmy,
- wyróżniki biznesu,
- przewagi konkurencyjne,
- szanse i zagrożenia,
- unikalne cechy produktu/usługi,
- potrzeby finansowe.
Struktura zespołu w biznesplanie
Kolejna część biznesplanu skupia się na zespole wykonawczym, warto uwzględnić tu elementy:
- struktura zespołu,
- role w zespole,
- kompetencje (ew. kompetencje do uzupełnienia),
- kadra zarządzająca projektem.
Opis przedsięwzięcia
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia powinna uwzględniać:
- filary biznesu,
- jak i na czym firma ma zarabiać,
- cel przedsięwzięcia,
- czynniki wpływające na sukces,
- prognozy i analizy,
- czynniki zewnętrzne (takie jak np. inflacja, ceny paliw),
- budżet niezbędny do uruchomienia projektu.
Opis danej usługi lub produktu/produktów
Opis danego produktu wdrażanego na rynek lub usługi powinien być zwięzły, ale bardzo konkretny. Warto uwzględnić takie elementy, jak:
- szczegółowe cechy produktu,
- wady i zalety produktu/usługi,
- unikalna wartość (vs. rozwiązania z rynku),
- metoda wytwarzania,
- sposoby dystrybucji produktu,
- prawne ograniczenia dotyczące sprzedaży/wytwarzania,
- polityka cenowa,
- gwarancje, zwroty i reklamacje (założenia).
Zdefiniowana grupa docelowa (persony)
Stworzenie szczegółowego profilu klienta i persony (przykładowych reprezentantów danej grupy docelowej) to wedle specjalistów od biznes planu z Wrocławia podstawa do tworzenia komunikacji marketingowej. Uwzględnij takie elementy, jak:
- zachowania i zwyczaje zakupowe przedstawicieli grupy docelowej,
- cechy idealnego klienta,
- potrzeby klienta z grupy docelowej,
- demografia i struktura grupy docelowej,
- strategiczni odbiorcy,
- trendy na rynku.
Analiza rynku (analiza konkurencji)
W analizie konkurencji warto wykorzystać już istniejące raporty i badania poszczególnych branż. Dobry research sprawi, że połowa pracy będzie do zdobycia nawet za darmo – wystarczy pobrać raporty i analizy, a następnie uwzględnić swoje analizy. W tym rozdziale uwzględnij:
- charakterystyka rynku,
- potencjał grupy docelowej i potencjał rynkowy,
- liczba konkurentów,
- lista firm i podmiotów stanowiących bezpośrednią konkurencję,
- obroty i wyniki firm konkurencyjnych,
- ryzyko wejścia nowego gracza,
- jak zapewnić sobie dobry start (wyróżniki).
Plan marketingowy i sprzedażowy
Jak stworzyć skuteczny plan marketingowy i określić działania sprzedażowe dla danej grupy? W biznesplanie warto rozpisać najważniejsze elementy strategii marketingowej:
- cele marketingowe,
- cele sprzedażowe,
- komunikacja marketingowa,
- tone of voice komunikacji (unikalny sposób komunikacji, ton komunikacji),
- plan działań marketingowych,
- plan promocji,
- sezonowość (kalendarz marketingowy),
- kanały dotarcia i kanały dystrybucji,
- strategia finansowania promocji i akcji marketingowych,
- przykłady akcji marketingowych wraz z założeniami finansowymi.
Założenia logistyczne, procesy operacyjne, zasoby
W tej części biznesplanu warto uwzględnić wszelkie szczegóły związane z logistyką i procesami operacyjnymi:
- opis procesu produkcji i logistyki,
- surowce i części niezbędne do stworzenia produktu,
- systemy i zaplecze informatyczne,
- maszyny i sprzęt niezbędny do produkcji,
- lista podwykonawców i dostawców w łańcuchu dostawy,
- zdolności produkcyjne firmy,
- mocne i słabe strony łańcuchów produkcyjnych,
- zasoby własne i zewnętrzne (lista).
Analiza finansowa
Plan finansowy w biznesplanie powinien uwzględniać najważniejsze elementy – czyli obliczenia, na podstawie których można sądzić, że biznes przyniesie realne korzyści. Dobry biznesplan zawiera takie elementy, jak:
- koszty uruchomienia biznesu,
- koszty utrzymania i amortyzacji,
- źródła finansowania,
- oczekiwane wyniki finansowe,
- próg rentowności,
- moment zwrotu z inwestycji,
- ryzyka finansowe,
- szanse dofinansowania.
Wizja rozwoju i harmonogram wdrożenia
W rozdziale biznesplanu z wizją rozwoju należy rozpisać harmonogram wdrożenia, realizacji i rozwoju projektu (tzw. roadmapa). Rozpisz:
- harmonogram z podziałem na miesiące i lata,
- zadania niezbędne do realizacji planu,
- zadania opcjonalne,
- zadania i plany rozwojowe,
- kroki milowe projektu od momentu uruchomienia.
Podsumowanie biznesplanu
W podsumowaniu biznesplanu dobrze jest skrótowo opisać, dlaczego warto inwestować w projekt. Jeśli planujesz wprowadzenie nowego produktu na rynek lub uruchomienie nowej usługi, to w podsumowaniu warto (na podstawie badań i wyliczeń) udowodnić, że na rynku istnieje duże zapotrzebowanie na projekt.
Skup się na konkretach i na podstawie analiz finansowych i analizy konkurencji – wykaż, że biznesplan zakłada zysk w oparciu o konkretne dane rynkowe.
5 wskazówek: jak zrobić dobry biznesplan?
- W biznesplanie bazuj na danych – opracuj wiarygodny materiał w oparciu o dane rynkowe, raporty i analizy znanych firm badawczych oraz analizy własne; nie opieraj biznesplanu na założeniach bez danych liczbowych.
- Zachowaj przejrzystą i prostą strukturę – biznesplan powinien mieć spis treści – staraj się nie powtarzać informacji uwzględnionych w innych rozdziałach, biznesplan online (w wersji PDF) powinien mieć opcję odsyłania i łatwej nawigacji między rozdziałami (stosuj linki-kotwice, czyli odsyłacze w pliku).
- Stwórz słownik trudnych pojęć – biznesplan powinien być zrozumiały dla odbiorców; jeśli produkt lub usługa są innowacyjne albo biznesplan opisuje projekt branżowym językiem, to warto dodać słownik pojęć – nie każdy inwestor posługuje się slangiem branżowym, uprość przekaz, a na wszelki wypadek wyjaśniaj prostym językiem wszystkie trudne hasła.
- Pokaż biznesplan ekspertowi – fachowiec może pomóc uzupełnić biznesplan o brakujące elementy, uspójnić przekaz, wykonać korektę językową, dodać niezbędne załączniki i przekazać cenne wskazówki dotyczące tworzenia dobrych biznesplanów.
- Przedstaw biznesplan zespołowi – zanim wyjdziesz na rynek z ofertą – zrób próbę generalną z zespołem i zaprezentuj biznesplan; taka próba to najlepszy moment, aby uzyskać cenne wskazówki i porady osób odpowiedzialnych za realizację projektu. Zapytaj, co warto uwzględnić w biznesplanie, czy wszystkie rozdziały są zrozumiałe i czy w zespole istnieje przekonanie o sukcesie.
Jak oceniasz ten poradnik?
Dziękujemy za Twoją opinię!Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści
Więcej poradników o biznes planach
Zastanawiasz się, jak założyć firmę? Założenie działalności gospodarczej wymaga nie tylko pomysłu na biznes, ale też kilku formalności, które są wymagane do założenia firmy. Założenie firmy wiąże się z wyborem formy prawnej, formy opodatkowania czy formy księgowości, a po drodze trzeba będzie wybrać nazwę firmy, jej adres – i zarejestrować działalność w CEIDG. Jeśli to wszystko brzmi jest dla ciebie trudne – spokojnie, w poradniku znajdziesz niezbędne informacje, a na stronie Oferteo znajdziesz najlepszych doradców ze swojej okolicy, którzy pomagali z sukcesem zakładać wiele działających od wielu lat działalności gospodarczych.
26.01.2023Skąd wziąć dofinansowanie na rozpoczęcie działalności w 2023 roku? “Przejście na swoje” często wiąże się z dużą inwestycją, na którą nie każdy ma odłożone środki. Dla takich osób powstały programy dofinansowań na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Sprawdź, jakie dotacje są dostępne i ile można otrzymać.
02.02.2023Prowadzenie własnej firmy to świetny sposób na pełną kontrolę inwestycji, niezależność i wysokie przychody. Jeśli myślisz o własnym biznesie, pamiętaj też, że poniesiesz koszty prowadzenia działalności gospodarczej. W 2023 roku należy wziąć pod uwagę koszty związane z założeniem działalności gospodarczej, a do tego koszty prowadzenia firmy – stałe, bieżące i wynikające z obowiązków podatkowych. Jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 roku? Ile kosztuje założenie firmy? Sprawdź, czy można dostać dofinansowanie do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej i jak na przykładzie wyglądają całkowite koszty prowadzenia firmy.
12.09.2023