Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Uścisk dłoni wykonawcy z zleceniodawcą, zwiastujący udaną współpracę.

Umowa o roboty budowlane

Umowa o roboty budowlane

Umowa o roboty budowlane kojarzy się z dużymi inwestycjami realizowanymi przez profesjonalne firmy budowlane, jednak umowa taka powinna zostać zawarta także przy budowie domu jednorodzinnego, stąd warto zwrócić uwagę na najważniejsze jej elementy.

author box img

Natalia Skowrońska

Zaktualizowano: 19 marca 2019 19.03.2019 Czas lektury: 2min
  • Więcej poradników o materiałach i surowcach

Ponad 12845 Dostawców Surowców blisko Ciebie

Powyższe zestawienie wskazuje jedynie podstawowe elementy umowy, gdyż umowa o roboty budowlane może również obejmować kwestie podwykonawców, usuwania wad w toku budowy i po jej zakończeniu, kar umownych, warunki rozwiązania umowy bądź odstąpienia od umowy oraz wiele innych okoliczności istotnych do opisania dla stron umowy.

  1. Przedmiot umowy - w umowie winno być szczegółowo opisane, jaki obiekt ma być przedmiotem umowy, a najlepiej jako załącznik do umowy wskazać projekty wykonane przez architekta.
  2. Data zakończenia i rozpoczęcia robót - daty te winny być tak określone, by możliwym było ich realne umiejscowienie w czasie, unikajmy rozwiązań typu "zakończenie robót nastąpi w terminie 3 miesięcy od ich rozpoczęcia" - w przepadku takiego sformułowania w rzeczywistości nie jest określone, kiedy roboty mają się zacząć, a kiedy zakończyć.
  3. Wynagrodzenie - najczęstszym rozwiązaniem określenia wynagrodzenia jest wynagrodzenie ryczałtowe, czyli z góry określona kwota i co do zasady niezmienna, wówczas w przypadku błędnego obliczenia kosztów budowy, to wykonawca ponosi ryzyko nieosiągnięcia przewidzianego zysku. Kolejnym rozwiązaniem jest wynagrodzenie kosztorysowe, czyli wynagrodzenie ustalone na podstawie zestawienia planowanych prac i przewidywanych kosztów, które może ulec zmianie w sytuacji, gdy koniecznym stanie się np. wykonanie dodatkowych, pierwotnie nieprzewidzianych robót.
  4. Płatność wynagrodzenia - najczęstszym rozwiązaniem jest podzielona płatność wynagrodzenia, czyli rozłożona na kilka części; warto, by ostatnia część wynagrodzenia płatna była po podpisaniu protokołu odbioru wykonanych robót. Najlepiej, by każda kolejna transza wynagrodzenia płatna była po zakończeniu danego etapu robót.
  5. Gwarancja - umowa winna określać, na jaki okres udzielana jest gwarancja, co dokładnie obejmuje oraz wskazywać na procedurę wykonywania napraw z gwarancji, np. w jakim terminie wady winny zostać usunięte.

Opracowała:

Natalia Skowrońska

Kancelaria adwokacka adw. Natalia Skowrońska

Dodano: 10 maja 2019 Zaktualizowano: 19 marca 2019

Jak oceniasz ten poradnik?

Dziękujemy za Twoją opinię!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści

Co moglibyśmy poprawić lub dodać?
Jak działa Oferteo?
Odpowiedz na kilka pytań

Powiedz nam czego potrzebujesz, abyśmy dostarczyli Ci właściwe oferty

Otrzymaj oferty

Poznaj dopasowane oferty specjalistów z Twojej okolicy

Wybierz najlepszą

Porównaj oferty i zadawaj pytania, bezpłatnie i niezobowiązująco