Młody instalator montuje klimatyzację w lokalu usługowym – jaka klimatyzacja będzie najlepsza do sklepu?

Jaka klimatyzacja do sklepu, na co zwrócić uwagę?

Jaka klimatyzacja do sklepu, na co zwrócić uwagę?

Szukasz klimatyzacji do małego sklepu, aby Twoi klienci chętnie robili u Ciebie zakupy? Potrzebujesz systemu, który będzie w stanie równomiernie rozprowadzić chłodne powietrze po dużej hali sprzedażowej? Jeśli chcesz dowiedzieć się, jaka powinna być klimatyzacja do sklepu, to dobrze trafiłeś! Podpowiemy Ci, na co zwrócić uwagę, abyś mógł wybrać najlepsze rozwiązanie dla Twojego lokalu.

author box img

Marta Białek

Opublikowano: 3 lipca 2025 03.07.2025 Czas lektury: 7min
  • Więcej poradników o klimatyzacji do firmy

Ponad 22481 Specjalistów od Klimatyzacji do Firmy blisko Ciebie

Na co zwrócić uwagę przy wyborze klimatyzacji do sklepu?

Klimatyzacja w sklepie może okazać się niezbędna nie tylko w okresie letnim, ale również zimą, gdy zachodzi konieczność ogrzania wnętrza. Wybierając model klimatyzatora, należy przede wszystkim dokładnie zmierzyć powierzchnię pomieszczenia i uwzględnić jego kubaturę, czyli objętość obiektu. Klimatyzacja do sklepów wielkopowierzchniowych na pewno będzie musiała mieć większą moc niż urządzenie wykorzystywane w niewielkim butiku. Należy też uwzględnić rozmieszczenie regałów i mebli, aby nie blokowały one cyrkulacji powietrza. Dobrym rozwiązaniem jest zlokalizowanie urządzenia w miejscu, które umożliwi równomierne chłodzenie wnętrza.

Klimatyzacja typu split wydaje się odpowiednią opcją dla małych lokali. Posiada ona jednostkę wewnętrzną umieszczoną zazwyczaj na ścianie w sklepie i zewnętrzną znajdującą się na elewacji budynku. Klimatyzator multisplit jest w stanie obsługiwać kilka pomieszczeń, a jeden agregat może zasilać wiele jednostek w środku, np. część handlowa i zaplecze. Natomiast systemy VRF/VRV (Variable Refrigerant Flow) są zaawansowanymi rozwiązaniami do dużych sklepów. Urządzenia te pozwalają na indywidualne ustawienie temperatury w różnych częściach lokalu i wyróżniają się energooszczędnością. Poniżej prezentujemy, jakie rodzaj klimatyzacji do sklepu sprawdzi się w zależności od jego powierzchni:

Powierzchnia sklepu Rodzaj klimatyzacji Moc klimatyzacji
Sklep o powierzchni do 30 m² Klimatyzator typu split 2–3 kW
Sklep o powierzchni 30–70 m² Klimatyzator typu multisplit 3–6 kW
Sklep o powierzchni 70–150 m² Klimatyzator typu VRF 6–12 kW
Sklep o powierzchni powyżej 150 m² System VRF lub zaawansowana klimatyzacja z indywidualnym sterowaniem strefami ponad 12 kW

Wybierając klimatyzację do firmy, należy też zwrócić uwagę na klasę energetyczną urządzenia. Modele oznaczone symbolami C lub D oferują niższe zużycie energii, przyczyniając się do niższych rachunków za prąd. Naszym zdaniem warto rozważyć klimatyzację do sklepu wyposażoną w funkcje odzyskiwania ciepła i inteligentnego sterowania, które optymalizują zużycie energii. Dobrze sprawdzi się urządzenie generujące niski poziom hałasu, ponieważ nie tylko zapewni komfort klientom, ale także nie będzie uciążliwe dla personelu.

Jeśli nie wiesz, jaki klimatyzator wybrać do sklepu, skorzystaj ze wsparcia profesjonalnej firmy zajmującej się montażem tego typu urządzeń. Specjaliści wykonujący instalację systemów klimatyzacji do biur i lokali handlowych oferują kompleksową obsługę, która obejmuje również ich serwis.

Jaka powinna być klimatyzacja do sklepu spożywczego?

W sklepach spożywczych kładzie się duży nacisk na utrzymanie stabilnej temperatury i odpowiedniej wilgotności powietrza, aby zagwarantować świeżość produktom. Towary takie nabiał czy napoje są bowiem wrażliwe na wszelkie zmiany temperatury, dlatego w lokalu, w którym prowadzona jest sprzedaż produktów spożywczych, powinna panować temperatura 18-22°C. Odpowiednią klimatyzacją do małego do sklepu o powierzchni 60 m2 może być system typu split. Dobrym rozwiązaniem do lokali, w których panuje duże natężenie ruchu, wydają się urządzenia z funkcją jonizacji powietrza poprawiające jego jakość.

Jaką klimatyzację wybrać do sklepu zoologicznego?

Klimatyzacja sklepów zoologicznych powinna utrzymywać temperaturę na poziomie dostosowanym do różnych gatunków zwierząt. Świetną propozycją wydaje się klimatyzator multisplit, który pozwala stworzyć dogodne warunki w poszczególnych częściach lokalu. Temperatura przyjazna dla gryzoni, królików i świnek morskich wynosić 18-22°C. Zwierzęta te preferują umiarkowane warunki, więc należy unikać ekstremalnych upałów lub zimna powodujących stres. Ptaki (m.in. papugi, kanarki czy nimfy) preferują temperatury w zakresie 20-25°C. Warto pamiętać, że są one wrażliwe na przeciągi, dlatego klimatyzacja do sklepu powinna zapewniać stabilne warunki. Urządzenie to musi być też ciche, aby nie stresować zwierząt.

Jaka klimatyzacja do sklepu mięsnego?

Sklepy mięsne mają szczególne wymagania dotyczące temperatury, ponieważ mięso jest produktem, który szybko traci jakość w wyniku niewłaściwego przechowywania. Najlepszym rozwiązaniem do takiego lokalu jest klimatyzacja VRF, która pozwala na precyzyjne zarządzanie temperaturą. Klimatyzacja w sklepie o powierzchni 100 m2 musi współpracować z chłodniami, żeby nie tylko możliwe było utrzymanie odpowiednich warunków w pomieszczeniu, ale i w przestrzeni przechowywania produktów zwierzęcych. U rzeźnika ważne jest również utrzymywanie w przestrzeni handlowej wilgotności powietrza na poziomie 50-60%. Zbyt suche powietrze może prowadzić do wysuszenia produktów, natomiast zbyt wilgotne sprzyja rozwojowi bakterii.

Jaką wybrać klimatyzację do warzywniaka?

Warzywa i owoce źle znoszą zmiany temperatury, dlatego klimatyzacja do warzywniaka musi zarówno dobrze schładzać powietrze, jak i regulować wilgotność. Świetnym wyborem dla tego typu sklepów są zatem klimatyzatory typu split lub multi split, ponieważ urządzenia te pozwalają utrzymać stabilne warunki. Często wykorzystuje się także urządzenia, które umożliwiają funkcję wentylacji, co zapobiega skraplaniu się wody na produktach. Warzywa i owoce są również wrażliwe na utratę wilgoci, dlatego poziom wilgotności powietrza w sklepie musi wynosić 85-95%.

Jak klimatyzacja w sklepie zwiększa sprzedaż i wpływa na komfort pracy?

Montaż klimatyzacji w sklepie może wpłynąć na zachowanie konsumentów, gdyż w komfortowych warunkach (czyli przy temperaturze ok. 21–23°C) klienci spędzają więcej czasu, spacerując między alejkami, co zwiększa szansę na dokonanie zakupu. Natomiast zbyt wysoka lub za niska temperatura często powoduje dyskomfort, skłaniając ich do szybszego opuszczenia lokalu. Nowoczesne systemy klimatyzacji sklepów wielkopowierzchniowych wyposażone są w filtry powietrza, które poprawiają jego jakość, usuwając kurz, alergeny i nieprzyjemne zapachy. Czyste i świeże otoczenie wpływa na lepsze samopoczucie klientów, skłaniając ich do dłuższego przebywania w sklepie i częstszych zakupów.

Utrzymanie odpowiedniej temperatury w lokalu pozwala zapewnić komfort pracownikom, którzy przecież spędzają w nim wiele godzin dziennie. Przebywanie w dusznych, gorących przestrzeniach może obniżać koncentrację i prowadzić do zmęczenia, zmniejszając wydajność osób zatrudnionych. Komfortowe warunki pracy wpływają na jakość obsługi klienta, ponieważ zadowolony i wypoczęty personel jest bardziej skłonny do udzielania pomocnych informacji. Często przekłada się to na pozytywne doświadczenia zakupowe konsumentów i może prowadzić do wzrostu sprzedaży.

Jak często należy przeprowadzać serwis klimatyzacji w sklepie?

Zaniedbanie serwisu klimatyzacji w sklepie często prowadzi do rozwoju mikroorganizmów, takich jak bakterie i grzyby. Po przedostaniu się do powietrza mogą one powodować alergie, podrażnienia dróg oddechowych, a w skrajnych przypadkach nawet poważne choroby, np. legionellozę. W przypadku lokali, gdzie system klimatyzacji jest intensywnie eksploatowany, zaleca się przeprowadzanie serwisu przynajmniej dwa razy w roku – na wiosnę i jesień. Natomiast w miejscach często odwiedzanych przez klientów, takich jak sklepy spożywcze czy mięsne, warto rozważyć częstsze wykonywanie przeglądów urządzenia, nawet co trzy miesiące.

Warto też podkreślić, że zgodnie z przepisami BHP, pracodawca ma obowiązek zapewnienia odpowiedniej konserwacji urządzeń klimatyzacyjnych, aby nie dopuścić do ich awarii i zagwarantować czyste powietrze w miejscu pracy. Zaniedbanie tej kwestii może skutkować nie tylko pogorszeniem komfortu, ale także konsekwencjami zdrowotnymi dla pracowników i klientów. Koszty serwisu klimatyzacji w sklepie przedstawiają się następująco:

Zakres usługi Koszt
Czyszczenie i wymiana filtrów powietrza 50–150 zł
Sprawdzenie stanu technicznego jednostek wewnętrznych i zewnętrznych 100–250 zł
Sprawdzenie szczelności układu chłodniczego 150–300 zł
Odgrzybianie parownika i kanałów 200–300 zł
Kontrola odpływu skroplin 100–150 zł
Pomiar i regulacja poziomu czynnika chłodniczego 150–300 zł
Sprawdzenie wydajności i temperatury 100–200 zł
Testy ogólnej sprawności systemu 200–400 zł

Klimatyzacja w sklepie ma nie tylko oferować komfort pracownikom i osobom robiącym zakupy, ale także zapewniać odpowiednie warunki dla sprzedawanych produktów. System ten powinien być dostosowany do powierzchni lokalu i oferowanych przez niego towarów. Chcesz dowiedzieć się więcej, jak wybrać klimatyzację do sklepu? Skontaktuj się z fachowcami z Oferteo.pl z Twojej okolicy!

Jak oceniasz ten poradnik?

Dziękujemy za Twoją opinię!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści

Co moglibyśmy poprawić lub dodać?
Jak działa Oferteo?
Odpowiedz na kilka pytań

Powiedz nam czego potrzebujesz, abyśmy dostarczyli Ci właściwe oferty

Otrzymaj oferty

Poznaj dopasowane oferty specjalistów z Twojej okolicy

Wybierz najlepszą

Porównaj oferty i zadawaj pytania, bezpłatnie i niezobowiązująco