Logo - 5 tipów, jak rozpocząć współpracę z grafikiem
Otrzymaj oferty od specjalistów jak Meetouridea Patrycja Kapela nawet w kilka minut
Chcę otrzymać ofertę

Meetouridea Patrycja Kapela

147

Logo - 5 tipów, jak rozpocząć współpracę z grafikiem

Autor: Meetouridea Patrycja Kapela, publikacja: 2020-06-25

Masz pomysł na biznes, a może rozkręcasz swoją markę osobistą albo organizujesz ważny event, który potrzebuje logotypu? Wszystkie te sytuacje, jak i wiele innych, prowadzą do kontaktu z osobą, która zajmuję się projektowaniem graficznym – grafikiem. Współczesne czasy nakładają duży nacisk na wizualną atrakcyjność produktów i usług, co nie rzadko wpędza Cię w pułapkę myślenia. Jednym z pierwszych, podstawowych pytań, jakie sobie zadajesz, jest: „Komu zlecić wykonanie logo?”, „Od czego zacząć?”.

Na pocieszenie napiszę, że zmagają się z tym nie tylko początkujący przedsiębiorcy, ale też ci, którzy działają w biznesie od lat. Jest to całkowicie normalne, choćby z tego powodu, że zlecenie logo wiąże się ze sporym wydatkiem. Jeśli jeszcze nie wiesz, czego dokładnie chcesz, to może to powodować niepewność i niepotrzebny stres. Co też nie jest niczym dziwnym, bo przecież nikt z nas nie lubi wydawać swoich pieniędzy, nie wiedząc, co dostanie w zamian.

Więc jak podejść do tematu, żeby współpraca była owocna? Przygotowałam dla Ciebie 5 tipów oraz mały prezent w postaci listy pytań, które możesz zadać sobie, a także listę pytań, które warto zadać wybranemu przez siebie grafikowi. Mam nadzieję, że te pytania rozjaśnią Ci trochę w głowie i pomogą upewnić się, że grafik, którego wybrałeś, to kompetentna osoba.

Przemyśl swoją wizję logo oraz to, czego potrzebujesz

Myślę, że to powinien być pierwszy i podstawowy krok, zanim zaczniesz szukać projektanta swojego logo. Jest to dość złożone pytanie i - nie ukrywam - nie należy do najłatwiejszych. Określenie grafikowi swoich potrzeb dotyczących wyglądu logo jako „profesjonalne”, „uniwersalne”, „zapamiętywane”, „nowoczesne” nie jest jasnym przekazem i mimo że graficy potrafią robić piękne i kreatywne rzeczy, to w myślach jeszcze nie czytają :)

Warto mówić/pisać o swoich wyobrażeniach, pokazywać logotypy, które są dla Ciebie interesujące, czy opowiedzieć o swojej działalności oraz o klientach, dla których przeznaczone są Twoje produkty i usługi. Pamiętaj, im więcej informacji oraz własnych pomysłów przekażesz grafikowi, tym lepiej trafi on w Twój gust, a już na pewno dużo szybciej i w mniejszym zamieszaniu niż gdy nie przemyślisz sobie swoich potrzeb. Jest to bardzo często pomijany krok w nadziei, że to, czego chcesz „wyjdzie w praniu”. Jednak wykonując go, można sobie, jak i projektantowi Twojego nowego logo zdecydowanie proces ten ułatwić.

Zapisuj swoje myśli

Pomysły wpadają nam często w różnych momentach w życiu i nie zawsze są one ze sobą spójne. Jednak warto zapisywać je wszystkie, by potem przygotowując się do kontaktu z grafikiem, jeszcze raz zastanowić się nad tym, czego potrzebujemy i przeanalizować wszystkie opcje, które przyszły nam do głowy. Zdaję sobie sprawę, że tempo życia jest coraz szybsze, ale też zgodzisz się ze mną, że telefon masz przy sobie praktycznie cały czas, a w nim na pewno jest możliwość stworzenia szybkiej notatki. To one, nawet te chaotyczne, są dla projektanta bardzo dużą pomocą i zdecydowanie zwiększają szanse na stworzenie idealnego logo.

Poznaj się ze swoim grafikiem

Jeśli Twoim jedynym kryterium jest niska cena albo chęć posiadania logo tylko dlatego, że jest to modne, zarówno jedna, jak i druga opcja jest powodem do powtórnego zastanowienia się, czy aby na pewno na tym etapie Twojej działalności logo jest Ci potrzebne. Zlecenie projektu z takimi wytycznymi nie przyniesie nic dobrego. Zauważ - rzadko zdarza się, że idziesz do kina na przypadkowy film. A jeśli chodzi o powierzenie wizerunku Twojej firmy, to tym bardziej wybór ten powinien być jak najbardziej przemyślany.

Aktualnie każdy grafik posiada swoje portfolio, warto dokładnie je przejrzeć i zdecydować, czy styl i estetyka pasują do Twojego gustu. Można też zrobić mały stalking w mediach społecznościowych. Jeśli prowadzi on swój profil, to może znajdziesz tam coś, co pomoże Ci podjąć decyzję. Spotkanie na kawie nie zawsze jest możliwe/konieczne. W końcu jest to praca, którą w 100% można wykonać on-line, ale kontakt telefoniczny często skraca dystans. Jeśli nie lubisz - napisz maila z zapytaniem o ofertę i zadaj wszystkie nurtujące Cię pytania. Po drugiej stronie też siedzi człowiek i jeśli poczuje ten sam klimat, to na pewno Ty też, a jeśli nie, to Ci o tym powie, przynajmniej ja tak postępuję. :)

Daj czas na realizację

Na pewno spotkałeś się z takim obrazkiem w Internecie określającym sukces w postaci góry lodowej. Ludzie widzą mały wierzchołek, efekt końcowy, a ciężkiej pracy i krętej drogi, jaką osoba, która odniosła sukces, już nie. Podobnie bywa z pracą projektanta - niesłusznie ocenia się, że proces wygląda banalnie. Kawka - mail – zlecenie – kilka kliknięć myszką – kawka – rachunek. W rzeczywistości wymaga to dużo więcej czasu. Poznanie marki, klienta, jego potrzeb, zapoznanie się z konkurencją, masa szkiców, pomysłów, skreśleń i zaczynania od nowa. Wszystko to, aby ubrać Twoje logo w jedną, pasującą całość.

Nie można zatem oczekiwać, że coś będzie na już, na zaraz. W takiej sytuacji szanse, że będzie to coś, co Ci się spodoba, są bardzo niskie. Inną ważną sprawą jest fakt, że projektanci rzadko kiedy są dostępni od ręki, ponieważ mają inne rozpoczęte projekty i zobowiązania. Czasem zdarza się, że na swój termin trzeba trochę poczekać. Dobrym pomysłem jest zlecenie projektu z dużym wyprzedzeniem, będzie to korzystne również dla Ciebie. Będzie czas na to, żeby zastanowić się nad wyborem i bez emocji podjąć odpowiednią decyzję.

Zaufaj i szanuj

Jeśli już zdecydowałeś się na odpowiednią osobę, to po prostu jej zaufaj :) Dokładnie tak, jak ufasz kucharzowi w restauracji, który podaje Ci zamówione danie. Ryzykownym postępowaniem byłoby pospieszanie go lub umniejszanie jego kucharskim umiejętnościom. Podobnie jest z grafikiem - zaufanie jest kluczowe w owocnej współpracy. Celem każdego profesjonalnego projektanta jest zadowolony klient, który wróci albo poniesie dobre słowo o nim dalej w świat.

Tyle ode mnie! Jeśli akurat zastanawiasz się nad stworzeniem logo, to w załączniku przekazuję Ci listę pytań. Pozwolą Ci one ułatwić kilka spraw na początek.

PS Jeśli chcesz mnie postalkować, to zapraszam na Instagram: @_harwati albo na Facebook: @_harwati :)

Poniżej zostawiam dla Ciebie wspomnianą wcześniej listę pytań, która może ci pomóc przed rozpoczęciem współpracy z grafikiem.

Pytania, które powinieneś zadać sobie:

  1. Czym zajmuje się twoja firma? Kim są twoi odbiorcy?
  2. Preferowana budowa/konstrukcja logo?
  3. Czy jest określony obraz lub znak, który chciałbyś/chciałabyś, aby pojawił się w logo?
  4. Jakie są twoje preferencje kolorystyczne?
  5. Podaj cechy firmy, które logo powinno odzwierciedlać? Napisz dokładną nazwę, która ma być użyta w logo?
  6. Podaj przykład logotypu innych firm, które cię inspirują.

Pytania, które powinieneś zadać grafikowi:

  1. Jak wygląda proces współpracy?
  2. Ustal sposób komunikacji podczas projektowania. Zapytaj, ile otrzymasz propozycji logo?
  3. W jakim terminie jest w stanie wykonać Twój projekt?
  4. Na ile poprawek w cenie możesz liczyć oraz jaka jest cena każdej kolejnej poprawki?
  5. Jaki format plików z logotypem otrzymasz?
  6. Czy koszt projektu wiąże się z przekazanie majątkowych praw autorskich?

Opracowanie:
Meetouridea

Inne usługi lub produkty - gdzie szukać?

Poniżej przedstawiamy ranking 839 906 Wykonawców i Dostawców najlepszych w 2021 roku w poszczególnych miastach powiatowych: